FødevareWatch

Landbrugspakken kan udløse milliontab til mælkeproducenterne

EU truer med at sløjfe en fordelagtig ordning for de danske mælkebønder, som en direkte konsekvens af regeringens omdiskuterede landbrugspakke. Det kan betyde konkurser, lyder det fra branchen.

Foto: Joachim Adrian/ritzaufoto/Arkiv

De fleste landmænd smilede bredt, da regeringen vedtog landbrugspakken, der i sin tid kostede Eva Kjær Hansen sin minister post.

Den gav nemlig landbruget ret til at sprede mere gylle på markerne med højere udbytter til følge. EU ser dog en væsentlig miljøbyrde ved pakken, og derfor overvejer EU-Kommissionen at fjerne en fordelagtig særordning for danske mælkeproducenter.

Det skriver Berlingske.

Ryger den såkaldte kvægundtagelse, risikerer det at koste landbruget et tocifret millionbeløb, og det kan blive skæbnesvangert.

"Alene for vores bedrift vil det betyde øgede omkostninger på 100.000 kroner årligt. Og øgede omkostninger er det sidste, vores branche har brug for," siger Jeppe Bohmann, der er landmand i Vestjylland.

Siden 2002 har Danmark haft kvægundtagelse i EU, der ifølge Berlingske, giver mælkeproducenterne lov til at overskride EU-Kommissionens grænse for, hvor meget gylle, der må spredes på markerne.

Med regeringens landbrugspakke er der generelt skruet ekstra op for sluserne med gødning, og den ekstra belastning for miljøet får altså nu EU-Kommissionen med at tøve med at opretholde den danske kvægundtagelse.

Avisen skriver, at Miljøministeriet tidligere har anslået, at en afskaffelse af kvægudtagelsen kan koste dansk landbrug mellem 40 og 80 mio. kr. i øgede omkostninger. Andre beregninger fra Folketinget viser dog mellem fire og 27 mio. kr. i øgede omkostninger.

Arla mister omsætning i første halvår

L&F-formand er åben for Sydbanks model

Her er opskriften på at løse landbrugets gældsproblem

Mere fra FødevareWatch

Højere omkostninger rammer Danish Crown på indtjeningen i halvåret

Halvårsregnskabet for kødkoncernen viser fremgang på toplinjen, mens indtjeningen falder som følge af dyrere energi, transport og emballage. Salgsfokus er rettet på omstilling væk fra Kina og mere afsætning i Europa og markeder som USA og Japan. Fokus på flere plantebaserede produkter.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

FødevareWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Seneste nyt fra Watch Medier