FødevareWatch

Minister giver bier og agerhøns bedre vilkår på brakmarker

Fra årsskiftet bliver det lettere for danske landmænd at omdanne brakmarker til fødegrundlag for insekter og smådyr. Danske biavlere hilser tiltaget velkommen.

Foto: Colourbox

Fremover må danske landmænd omdanne brakmarker til natur-oaser for insekter, fugle og vildt. Miljø- og fødevareminister Eva Kjer Hansen ændrer nemlig reglerne for brak, så det bliver lettere at for landmændene at så biodiversitetsfremmende planter og dermed tiltrække for eksempel bier, agerhøns og harer.

”Vi skal give landmændene lyst til at lave natur. Med dette tiltag bliver det lettere for landmændene at så planter på brakmarkerne, som øger naturværdien i det åbne land,” siger miljø- og fødevareminister Eva Kjer Hansen i en pressemeddelelse.

De nye regler betyder, at landmændene eksempelvis kan så ét-årige blomsterurter, der tiltrækker insekter og honningbier. Dermed kan landmændene fremme bestøvningen af deres afgrøder og bidrage til grundlaget for fødevarekæden i landbruget.

Glæde hos biavlere

Hos Danmarks Biavlerforening glæder man sig over det nye tiltag. Ifølge en pressemeddelelse har foreningen nemlig igennem en årrække dokumenteret, at bier har lidt af mangel på føde flere steder i landbrugslandet.

”Denne fødemangel er kritisk, da den svækker biernes vitalitet og gør dem mere modtagelige og sårbare overfor sygdomme og pesticider,” hedder det blandt andet i en pressemeddelelse fra foreningen.

Ifølge de nuværende regler er det obligatorisk at slå brakmarker i eftersommeren, men hvis en landmand benytter sig af muligheden for at udnytte den braklagte jord, slipper han for at slå det, og dermed kan jorden fungere som føde for insekter og dyr.

Finanslov: Penge til landbrug, gastronomi og biavl

Naturmælk hjælper honningbierne på vej

Ny model skal fremme økologisk biavl

Mere fra FødevareWatch

Gorillas fyrer 300 ansatte – fremtid i Danmark er uvis

Hård konkurrence på ”last mile delivery”-markedet får tyske Gorillas til at skære til og sadle om. Fremover vil fokus være på Tyskland, Frankrig, Holland, Storbritannien og USA, mens fremtiden for den danske forretning hænger i en tynd tråd.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

FødevareWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Seneste nyt fra Watch Medier