Landbruget tjener godt på det grønne guld

Tropiske græsser. Ja, det lyder måske som noget fra en tegnefilm, men i virkeligheden er det big business for den danske græsgigant DLF-Trifolium. Græsgiganten har igennem en længere årrække leveret frø til blandt andet fodboldslutrunder som EM i Portugal i 2012 og nogle af verdens største fodboldstadions, men nu vil man ekspandere yderligere, skriver Jyllands-Posten.
”Vi ønsker en større markedsandel på den sydlige halvkugle – herunder i Sydamerika, Asien, Afrika syd for Sahara samt New Zealand og Australien. En del ad disse markeder ligger i den tropiske klimazone. Derfor vil vi – som noget nyt – engagere os i markedet for tropiske græsser,” siger adm. direktør for DLF-Trifolium Truels Damsgaard.
Modtag FødevareWatchs abonnement gratis - hver dag!
Selskabet, der er ejet af de danske landmænd, er i den grad en stor spiller på markedet. Således sidder man på 25 pct. af den globale markedsandel inden for græsfrø, men al omsætning foregår i den tempererede klimazone. Nu skal der så udvides med tropiske klimaer på firmakortet.
Grunden til, at ekspansionen sker netop nu, er, at selskabet har ramt loftet for nye kunder i den tempererede klimazone, skriver Jyllands-Posten.
InnovationsFonden satser stort på fødevarer
Relaterede artikler:
Innovationsfonden satser stort på fødevarer
For abonnenter
Egypten "hjælper" kartoffelfirma igennem Ruslands-krise
For abonnenter