
Der er store ambitioner i den irske mælkeproduktion i disse år. Den irske mælkeproducent Ornua er gået hele 10 procent frem på et år og sælger nu produkter for næsten 17,5 mia. kr. Men det er ikke nok, skriver Dairyreporter.com.
Firmaet sigter nemlig nu efter at sælge for mere end 22 mia. kr. årligt, når vi kommer frem til 2020. Det er et ambitiøst mål, men det er muligt. Dels fordi EU’s mælkekvoter er blevet afskaffet, og dels fordi der er mange, som tror på firmaet, forklarer kommunikationsdirektør i Ornua, Jeanne Kelly og tilføjer:
”For os er det et signal om tilliden, som vores andelshavere har til, at vi er ved at udvikle markedet for dem.”
Ornua gik tidligere under navnet The Irish Diary Board. Siden 2010, hvor firmaet blev kåret til Exporter of The Year, er det gået fremad for koncernen, der er verdenskendt for mærket Kerrygold Butter.
En af Ornuas største konkurrenter er Arla, som spiller en særdeles stor rolle i det britiske marked. Og på verdensplan er den danske mælkekoncern da også stadig noget større spiller end sin irske konkurrent. I 2014 omsatte Arla for knap 80 mia. kr.
Nordeuropa står stærkest efter kvoteophør