FødevareWatch

DLG forbedrer driften - forbereder salg af Kongskilde

På toplinjen er der masser af positive elementer at hente i grovarekoncernen DLG, som nærmer sig 60 mia. kr. Stort datterselskab forberedes på salg.

Koncernchef Kristian Hundebøll ser positivt på fremtiden. | Foto: Polfoto

Grovvarekoncernen DLG fremlagt et 2014-regnskab med det bedste resultat på den ordinære drift i virksomhedens historie. Resultatet på den ordinære drift (EBITDA) lander på 1,503 mia. kr., mens omsætningen var lidt over 2013-niveau med 59,2 mia. kr.

Koncernresultatet før skat (EBT) er 519 mio. kr. eksklusiv særlige poster, og årets resultat efter skat (EAT) eksklusiv særlige poster er 314 mio. kr. – en fremgang på 20 pct. i forhold til sidste års resultat på 262 mio. kr.

Resultatet efter skat er negativt med 185 mio. kr. på grund af særlige poster som følge af nedskrivninger og omstrukturering i datterselskabet Kongskilde, der producerer landbrugsmaskiner. Dette er ifølge koncernledelsen en væsentlig del af den igangværende turn-around proces, "som vil gøre selskabet profitabelt og dermed klar til et potentielt salg," som det hedder. Datterselskabet forberedes til komplet eller delvist salg.

Nedskrivningerne og omstruktureringerne i Kongskilde har en samlet nettoeffekt for DLG-koncernen på 555 mio. kr.

"Vi har truffet de nødvendige strategiske beslutninger som et led i at gøre selskabet profitabelt og dermed klar til et potentielt salg. Nedskrivningerne er af ren regnskabsteknisk karakter og påvirker ikke DLG’s likviditet," udtaler Lars Sørensen, CFO og vicekoncernchef i DLG samt bestyrelsesformand i Kongskilde.

Fremgang trods et vanskeligt marked

"Efter mange år med stor ekspansion og toplinjevækst er vi i gang med en ambitiøs effektiviseringsproces af hele koncernen, som omfatter omkostningsreduktioner og procesoptimeringer inden for især produktion, logistik, administration og IT. Det er frugterne af denne proces, vi nu begynder at se, og vi går stærkt rustet ind i 2015," udtaler koncernchef Kristian Hundebøll.

Han hæfter sig ved, at alle tre strategiske forretningsområder – Grovvarer, Vitaminer & Mineraler samt Service & Energi – klarede sig væsentligt bedre i 2014 trods et vanskeligt marked.

"Inden for Grovvarer har vi i Danmark opnået det hidtil bedste resultat nogensinde, ikke mindst på grund af vores igangsatte lean-processer inden for produktion og logistik sammenholdt med vores nye detailstruktur," siger Kristian Hundebøll.

"Kombineret med optimeringer internt i hele DLG-koncernen vil vi i de kommende år have tilstrækkelig toplinje til at levere en væsentligt stærkere bundlinje. Indtjeningsvæksten skal komme fra vores kerneforretningsområder, hvor vi er markedsledere samt fra et slankere og mere fokuseret DLG," siger Kristian Hundebøll med henvisning til den proces, som man nu indleder i forhold til datterselskabet Kongkilde.

Hvornår et egentligt salg kan være på plads, er endnu uvist.

To nye koncerndirektører i DLG

DLG gør klar til at erobre Frankrig

DLG-selskab skærer direktøren fra

Danish Agro opkøber på ny

Mere fra FødevareWatch

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

FødevareWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Seneste nyt fra Watch Medier