FødevareWatch

Dansk landbrugskoncern sælger CO2-neutralt kød til Netto, Aldi og Tesco

Den store landbrugskoncern Goodvalley, der har landbrug i Polen, Ukraine og Rusland, har haft svært ved at sælge sin CO2-neutrale svinekød, men ved også at fokusere på antibiotikaforbruget er der kommet hul igennem til detailhandlen.

Foto: Charlotte de la Fuente

Landbrugskoncernen Goodvalley, der årligt producerer 1,3 millioner svin i Polen, Ukraine og Rusland, har siden haft 2013 certifikat på, at man fremstiller CO2-neutralt kød, og dermed er koncernen langt foran nogle af de store andelskoncerner, der i de forgangne uger har lagt deres 2025- og 2050-målsætninger frem.

Til avisen Finans siger afgående direktør Tom Axelgaard, at salget efterhånden går rigtig godt, og at Goodvalleys produkter er kommet ind i store detailkæder som Netto, Aldi og Tesco.

"Det har dog været en lang og hård kamp at få detailhandlen til at vise interesse for klimaneutrale produkter. Indkøberne har haft en opfattelse af, at det var for teknisk og uhåndgribeligt. Vores markedsundersøgelser viser, at en stor andel af forbrugerne går meget op i klima, men det er usikkert, om de vil betale ekstra for klimavenlige fødevarer," siger Tom Axelgaard.

For at skubbe gang i salget har Goodvalley lanceret en produktserie med svinekød, der markedsføres som CO2-neutralt og samtidig antibiotikafri og uden GMO. Det har ifølge direktøren virket.

Direktør i dansk landbrugskoncern træder tilbage

Dansk landbrugskoncern udfordret af lave priser og svinepest

"Svær modvind" skubber Goodvalley tilbage

Relaterede

Seneste nyt

Fødevarejob

Se flere

Se flere

Seneste nyt fra Watch Medier