FødevareWatch

Karen Hækkerup: "Hvor er respekten for landmændene, Coop?"

Direktøren for Landbrug & Fødevarer langer ud efter dagligvarekoncernen Coop, som hun mener "fører kampagne mod sine egne leverandører."

Adm. direktør i andbrug & Fødevarer, Karen Hækkerup | Foto: /ritzau/Mik Eskestad

Mandag skød Coop og Danmarks Naturfredningsforening en kampagne i gang for mere salg af økologi. Ifølge parterne køber forbrugerne i Danmark især økologi for at undgå pesticidrester i maden.

Men kampagnen vækker ikke just glæde hos Landbrug & Fødevarer, hvor adm. direktør, Karen Hækkerup, spørger Coop. om dagligvarekoncernen ingen respekt har for landmændene.

"Det undrer mig, at en stor supermarkedsspiller som Coop vælger at føre kampagne mod sine egne leverandører. For meget anderledes kan deres nye kampagne Øktober næppe læses," skriver Karen Hækkerup i et opslag på Facebook.

Hun hæfter sig ved, at der i dennes uges udgave af Coops medlemsblad Samvirke er et foto af nogle mennesker, der spiser grøntsager iført beskyttelsesdragt.

"En meget dramatisk måde"

"Det er en meget dramatisk måde at skræmme danske forbrugere på. Skal det forstås sådan, at det er så farligt at bevæge sig ind i Coops butikker, at de ansatte også fremover skal iføres beskyttelsesdragter?" spørger direktøren for Landbrug & Fødevarer.

I forbindelse med lanceringen af kampagnen Øktober forklarede Thomas Roland, CSR-chef i Coop, i en pressemeddelelse:

"Der er en stigende bevidsthed om indholdet i det, vi putter i munden, og hvad det betyder for vores følelse af velvære. Samtidig søger flere mod det naturlige og transparente, og så er økologien et oplagt valg for rigtig mange kunder."

FødevareWatch afventer en kommentar fra Coop om Karen Hækkerups angreb.

Coop indgår ny øko-alliance

Danske dagligvarekæder kæmper om lav indtjening

Boomende marked lokker Coop til måltidskasserne 

Mere fra FødevareWatch

Højere omkostninger rammer Danish Crown på indtjeningen i halvåret

Halvårsregnskabet for kødkoncernen viser fremgang på toplinjen, mens indtjeningen falder som følge af dyrere energi, transport og emballage. Salgsfokus er rettet på omstilling væk fra Kina og mere afsætning i Europa og markeder som USA og Japan. Fokus på flere plantebaserede produkter.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

FødevareWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Seneste nyt fra Watch Medier