FødevareWatch

Danish Crown indgår kæmpe kinesisk aftale

Den danske slagterikoncern har indgået et stort samarbejde med den kinesiske online-mastodont Alibaba. Aftalen giver Danish Crown adgang til 466 millioner kinesiske forbrugere.

Jais Valeur, Danish Crown. | Foto: Morten Fauerby

Danish Crown-koncernen har indgået et stort afsætningspartnerskab med kinesiske Alibaba, som bedst kan beskrives som et stort kinesisk svar på Amazon.

Det meddeler Danish Crown under en ceremoni i København, hvor miljø- og fødevareminister Esben Lunde Larsen (V) er til stede.

Med aftalen får Danish Crown adgang til fødevareplatformen Tmall, som ligger under Alibaba, og derved bliver de danske produkter tilgængelige for Alibabas i alt 466 millioner årlige brugere på nettet.

"Aftalen åbner enorme muligheder, og jeg ser meget store perspektiver for Danish Crown i at samarbejde med Tmall og Alibaba. Indbyggerne i Kinas største byer køber en langt større andel af deres fødevarer på nettet, end det er tilfældet noget andet sted i verden. Med andre ord får vi både en afsætningskanal til vores produkter og kommer med helt i front inden for salg af dagligvarer på nettet i Kina," udtaler Jais Valeur, adm. direktør i Danish Crown.

Unik kampagne

Det nye samarbejde markeres først med en større kampagne på Tmall’s platform op mod det kinesiske nytår i midten af februar næste år, men allerede i slutningen af denne uge er der fokus på danske fødevarer.

Den 24. august vil Tmall således over tre dage køre en onlinekampagne for at få de kinesiske forbrugere til at købe danske fødevarer fra blandt andet Danish Crown, men også fra Arla og Carlsberg.

Danmark åbner pavillon hos gigantiske Alibaba

Ifølge Alibaba-talsperson David Lloyd, der er managing director UK, Irland & Norden i Alibaba Group, er det oplagt at tage de danske ind.

"Danske fødevarer har et fantastisk ry i Kina, og jeg er stolt af i dag at kunne offentliggøre aftalen med Danish Crown. De kinesiske forbrugere ønsker i stadigt stigende grad sikkerhed for, at det kød, de spiser, er af fremragende kvalitet og opdrættet under ordnede vilkår. Vi ser frem til at arbejde tæt sammen med Danish Crown om at få vores årligt 466 millioner aktive forbrugere til at købe dansk kvalitetskød på vore Tmall Fresh platform," siger han i forbindelse med offentliggørelsen af aftalen.

Et kinesisk ønske

Sidste år fortalte den nu forhenværende nordiske chef i Alibaba til FødevareWatch, at kineserne gennem lang tid har ønsket at få danske varer på hylderne, og det var blandt andet baggrunden for, at man i foråret åbnede en dedikeret dansk pavilion i Alibaba-regi.

"Potentialet for handel med danske- og nordiske fødevarer er meget større, end nogle kan forestille sig. Sundhed og fødevaresikkerhed er meget, meget vigtigt for den kinesiske forbruger. Det passer godt med, hvad danske fødevareproducenter kan tilbyde," sagde Amee Chande i maj 2016 og tilføjede, at det kinesiske e-marked rummer over 500 mio. forbrugere, og fortsat voksede med tocifrede vækstrater. Særligt inden for fødevarer.

"Fødevareprodukterne fra Danmark opfattes som sunde og giver nogle unikke smagsoplevelser. De kinesiske forbrugere ved, at hvis de eksempelvis køber et dansk produkt, er der garanti for at få et autentisk højkvalitetsprodukt. Det er de to primære faktorer, der driver efterspørgslen," lød det videre.

Foto: Jørgen Rudbeck
Foto: Jørgen Rudbeck

Alibaba shanghaier kødkonglomerat

Amazon får lov at sælge fødevarer til 1,2 milliarder indere

Verdens største nethandler vil rykke ind i Danmark

Mere fra FødevareWatch

Alefarm Brewing gør klar til fordobling af ølproduktionen

I 2022 skal løftet indfries til Alefarm Brewingss investorer, der postede 27 mio. kr. i bryggeriet i 2020. Og med et toptunet produktionsfacilitet er der intet, der står i vejen for en stor skalering af selskabet, mener stifter og adm. direktør.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs

Seneste nyt fra Watch Medier