FødevareWatch

Coop Sverige sætter gang i økodebat

Med en reklame om økologi har Coop Sverige sat gang i økodebatten både i hjemlandet og i Danmark.

Foto: Dansk Supermarked/PR

I to reklamefilm fremsætter Coop Sverige påstanden, at økologiske fødevarer er sundere end konventionelle.

Det er der imidlertid ikke belæg for, og derfor har de svenske myndigheder tvunget koncernen til at tilbagetrække reklamen.

Det skriver Berlingske.

Ifølge Lizzie Melby, der redigerede syntesten Økologiens bidrag til samfundsgoder fra 2015, der blev udarbejdet af 70 danske forskere og eksperter, og tidligere videnskabelig medarbejder ved Aarhus Universitet, skulle Coop Sverige blot have undladt at sige, at økologi er direkte sundere.

"Hvis blot folkene bag reklamefilmen havde skrevet, at familien havde langt færre pesticider og potentielt skadelige stoffer i sig, havde der intet problem været,"

Coop Danmark har senere linket til videoen på Facebook og efterfølgende fjernet den igen, da det bla. mødte kritik fra Bæredygtigt Landbrug i Berlingske.

Medie: Svenske økologer overvejer EU-fremtid

Økologisk landmand på vej med egen madkæde

Aarstidernes direktør: Mit bedste råd er at slippe kontrollen og stole på processen

Relaterede

Seneste nyt

Fødevarejob

Se flere

Se flere

Seneste nyt fra Watch Medier