FødevareWatch

Lagkagehuset møder igen kritik for prispolitik på brød

Markante pris- og størrelsesforskelle på Lagkagehusets produkter bliver igen mødt med kritik på de sociale medier.

Foto: Cecile Smetana/Polfoto

De fleste virksomheder har et anstrengt forhold til begrebet shitstorm, et kig på Lagkagehusets Facebook-side viser dog, at den kendte bagerkæde måske kan vente en snarlig tur forbi orkanens øje.

En kunde har efter købet af et gulerodsrugbrød i henholdsvis København og Haderslev delt et billede, hvor han spørger til rimeligheden i, at man skal betale 40 kr. for et københavnsk brød, der er langt mindre end det tilsvarende rugbrød fra Haderslev-forretningen, som kunden samtidig kun har givet 35 kr. for.

Se hele opslaget og Facebook-kommentarerne HER.

Opslaget, der blev lagt op på Lagkagehusets Facebook-side mandag, er i skrivende stund blevet delt cirka 20 gange og har omkring 60 kommentarer.

Lagkagehuset har i en kommentar svaret den spørgende kunde:

"Det er korrekt, at der er en prisforskel på dele af vores produkter landsdelene imellem.

Der er flere årsager til dette. Lagkagehuset som vi kender det i dag, er et resultat af en fusionering af to stærke selvstændige bagerier med base i henholdsvis Haderslev og København. Forud for stiftelsen af Lagkagehuset, var prisniveauet forskelligt i de to landsdele, og det har vi valgt at bibeholde. Derudover er der generelt forskel på bl.a. produktions-og huslejeomkostninger. Niveauet er generelt højere på Sjælland.

Vi tilpasser vores sortiment, så det stemmer overens med efterspørgsel og traditioner i de enkelte landsdele og derfor kan der være forskel i varianter samt evt. størrelse."

FødevareWatch har været i kontakt med Lagkagehuset for blandt andet at få uddybet, hvad baggrunden er for de forskellige størrelser på både pris og brød. Lagkagehuset har henvist til det svar, som er blevet givet på Facebook.

Konkurrencen virker

Det er ikke første gang, at den fusionerede bagerkæde bliver mødt af kritik for sin prispolitik. Tilbage i 2013 foretog Politiken en større rundringning til landets Lagkagehuset-filialer, som også viste, at der var stor forskel på priserne, alt afhængig af, hvor i landet, kunderne stiller sig i bagerkøen.

I forbindelse med rundringningen udtalte blandt andet Forbrugerstyrelsen og Forbrugerrådet, at det er et udtryk for, at konkurrencen virker, når samme koncern på den måde kan have forskellige prissætning alt afhængig af geografi og efterspørgsel.

"Der kan være en kulturforskel på tværs af landet i forhold til, hvad man vil give for et stykke brød. Det er en del af spillet, og hvis man ikke synes om det, så skal man købe brødet hos en anden," sagde chefkonsulent i Forbrugerrådet Martin Salamon i august 2013.

Ole og Steen har solgt Lagkagehuset to gange: Så rige er de blevet

Lagkagehusets nye ejere har som rivalerne fået smag for madeventyr

Kapitalfond sælger Lagkagehuset

Relaterede

Seneste nyt

Fødevarejob

Se flere

Se flere

Seneste nyt fra Watch Medier