FødevareWatch

Naturlige farver har tocifret vækst i Nordamerika for Chr. Hansen

Den store ingredienskoncern oplever markant fremgang på markedet for naturlige farvestoffer i Nordamerika.

Foto: PR

Der er klar fremgang i konverteringen fra syntetiske til naturlige farvestoffer i fødevareindustrien i USA, fortæller Chr. Hansens administrerende direktør, Cees de Jong, i forbindelse med selskabets regnskab for andet kvartal torsdag.

Ingredienskoncernens division Natural Colors, der netop leverer naturlige farvestoffer til fødevareindustrien, havde i kvartalet en vækst på 9 pct., hvilket var en skuffelse i forhold til analytikerforventningen om en organisk vækst på 11,6 pct. ifølge Ritzau Estimates.

Cees de Jong fortæller dog, at selskabet har en tocifret vækst på det vigtige nordamerikanske marked, og flere kunder er kommet i folden.

"Nogle af største fødevareproducenter og nogle af de største QSR's (fastfoodkæder, red.) har sagt, at de vil have Chr. Hansens Natural Colors som deres partner," fortæller han.

Modtag FødevareWatchs abonnement gratis – hver dag!

Chr. Hansen vinder desuden mere end en tredjedel af de projekter, som selskabet byder ind på, og det er et tilfredsstillende niveau, siger topchefen.

Selskabet har den seneste tid oplevet, at pres fra forbrugere om færre kemiske ingredienser i maden betyder, at flere store fødevarekoncerner er gået i gang med at skifte ud på ingredienslisten til mere naturlige alternativer.

"Vi har altid sagt, at 2017 vil være året, hvor farvekonverteringen i USA vil begynde at have en betydelig indflydelse på vores tal, og det er stadig sådan, vi ser det," fastslår Cees de Jong.

Hent FødevareWatch-appen til din iPhone HER og til Android HER.

Chr. Hansens klart største division, Food Cultures & Enzymes, havde i kvartalet en vækst som ventet, da den organiske vækst var på 8 pct. mod forventningen om 8,3 pct. blandt analytikerne.

"Særligt på fermenteret mælk er der meget lille vækst i Europa og i Nordamerika lige nu, men det er blevet afløst af vækst på "emerging markets", hvilket er en udvikling, som vi forudså for tre-fire år siden, da vi lancerede vores nuværende strategi. Dengang sagde vi, at det ville være afgørende at få succes i "emerging markets", hvilket det er fair at sige, at vi nu har," lyder det fra Cees de Jong.

Senere på året spænder et svært sammenligningsgrundlag ben for en meget stærk organisk vækst i Kina, men topchefen venter, at der fortsat vil være store efterspørgsel i Mellemøsten og Afrika.

Chr. Hansen-topchef: Svær sammenligning hindrer løft af forventninger

Chr. Hansen landede omsætning som ventet - skuffer på driften

Ingrediensfirmaet Chr. Olesen vokser - men tjener ikke flere penge

Mere fra FødevareWatch

Læs også

Relaterede

Trial banner

Seneste nyt

Se flere jobs

Seneste nyt fra Watch Medier