FødevareWatch

Danish Crown mærker stor interesse fra kinesisk detailhandel

Kina er Danish Crowns hurtigst voksende marked, og Danish Crown er en af ganske få fødevarevirksomheder på verdensplan, som har direkte markedsadgang til Kina.

Foto: Danish Crown/PR

Sidste regnskabsår udgjorde Danish Crowns salg hele 21 pct. af den samlede danske vareeksport til Kina. Indtil nu har ferskt kød udgjort langt den største del af mængderne til riget i midten, men nu rykker salget af detailpakkede produkter også.

Det skriver Danish Crown i en pressemeddelelse.

"Kineserne slagter færre grise selv, og vi øger lige nu vores tilførsler til Kina, fordi de løbende efterspørger andre produkttyper, end vi hidtil har leveret," siger Arnth Henriksen, Manager Export i Danish Crown, i meddelelsen.

"Vi mærker blandt andet en støt stigende interesse for vores detailpakkede produkter, som produceres på fabrikken i Ringsted. Markedet i Hong Kong har hidtil aftaget de største mængder, men nu er det kinesiske fastland også kommet med på vognen," siger Arnth Henriksen.

Salget af detailpakkede produkter til Kina udgør en bred palet af alle udskæringer fra grisen – for eksempel slicede kamme, brystflæsk i skiver, ribs, kamben, skanker, mørbrad i bøffer og som hele mørbrad samt Tender Pork produkter til Hong Kong.

Stigende fokus på sikkerhed

Kina er Danish Crowns hurtigst voksende marked, og Danish Crown er en af ganske få fødevarevirksomheder på verdensplan, som har direkte markedsadgang til Kina. Selskabet har fire salgskontorer i Kina og Hong Kong og med mere end 50 medarbejdere udgør de samlet set det største udenlandske salgskontor i virksomheden.

Lige nu sælges 80-90 pct. af alt kød i Kina som ferskt kød, men Danish Crown forventer, at dette vil ændre sig kraftigt.

"Vi kommer til at se en bevægelse hen mod et salg af langt flere forarbejdede og detailpakkede produkter. Det er vigtigt, at vi positionerer os i dette marked, og det er i dette lys, vores satsning på detailpakkede produkter fra både fabrikken i Ringsted og den nye fabrik, vi planlægger i Kina, skal ses. I Kina er der desuden stigende fokus på fødevaresikkerhed, og det kan vi også honorere med vores detailpakkede produkter, hvor der er styr på hele processen," siger Søren Tinggaard, Associate Vice President, Export.

Det passer perfekt ind i Danish Crowns strategi for Kina og planerne om at bruge en særlig afdeling – internt navngivet "Fabrik 3" i Ringsted – som spydspids for udviklingen af nye produkter til det kinesiske detailmarked. Afdelingen har hidtil primært leveret detailprodukter til det japanske marked, men lige nu har afdelingen også usædvanligt travlt med at servicere kinesiske kunder.

Kinesisk landbrugskæmpe forventer boom i svineproduktionen

Danish Crown køber tysk milliardforretning på grund af forædling og økologi

Kina udvider landbrugsarealet for at sikre stabilt fødevaregrundlag

Mere fra FødevareWatch

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

FødevareWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Seneste nyt fra Watch Medier