FødevareWatch

Peder Tuborgh: Arla skal ikke være et politisk fyrtårn

PFA's adm. direktør Allan Polack mener, de danske topchefer skal blande sig mere i politik for at mindske gabet mellem eliten og folket. Arlas direktør melder pas på den idé.

Peder Tuborgh. Foto: Jens Dresling/Ritzau/arkiv

Der er snart ingen tvivl om, at der er et blødende gab mellem eliten og resten af folket. Det blev særlig tydeligt efter Donald Trumps sejr ved det amerikanske præsidentvalg i starten af 2017, men hver gang direktørerne i de danske C20-selskaber hæver deres lønninger med et par nye millioner starter debatten om hullet igen og igen.

I tirsdagens Jyllands-Posten stiller den adm. direktør for en af Danmarks helt store investorer nemlig ATP sig op på ølkassen og råber de danske topchefer an. Allan Polack vil have direktørkorpset til at bryde med den gamle tradition om at holde en holdninger for sig selv og begynde at blande sig i den politiske debat.

Den idé melder Arla Foods Ambas topchef Peder Tuborgh pas på. Han har absolut ingen planer om, at gå ud og gøre Arla mere aktiv i den politiske debat, understreger han over for Jyllands-Posten.

"Det er vanskeligt, utroligt vanskeligt, især med konsumentbranchen, som vi er en del af. I det hele taget forsøger vi at holde det corporate Arla Foods og koncernens politiske holdninger langt væk fra markedsføringen. Så langt væk, som overhovedet muligt," siger han til avisen.

Det var også derfor, at man ikke så koncernen gå ind i brexit-debatten i Storbritannien, hvor andelsmejeriet ellers henter en fjerdedel af sin omsætning, fortæller Peder Tuborgh.

 

Mælkeproducenter kræver forklaring på Arlas britiske milliardtab

Arla forklarer 2,6 milliarder: Underskud, pensioner og Brexit

Arla frygter for farvel til britisk smørhul

Arla forud for Brexit-afstemning: Fri bevægelighed er vigtigt

Relaterede

Seneste nyt

Fødevarejob

Se flere

Se flere

Seneste nyt fra Watch Medier