FødevareWatch

Chr. Hansen bruger kritisk Japan som testmarked

Den store danske ingrediensvirksomhed Chr. Hansen har godt fat i det japanske marked, som bliver brugt til at teste nye produkter.

Sten Estrup, direktør for Chr. Hansens aktiviteter i Asien og Stillehavsområdet, ser Japan som et vigtigt marked for ingrediensvirksomheden. Foto: Chr. Hansen pressefoto

Ingrediensvirksomheden Chr. Hansen omsætter i dag for mere end dobbelt så meget som i 1990’erne på det japanske marked

Det skriver brancheorganisationen Dansk Industri i forbindelse med, at organisationen i februar arrangerer et erhvervsfremstød til Japan for vindmøllebranchen, mens DI også har en pavillon for danske fødevarevirksomheder på Foodex Japan i marts.

Og med sine høje kvalitetskrav fungerer Japan som et perfekte testmarked for Chr. Hansen.

"Det kan være svært at komme ind på det japanske marked, men til gengæld er det et meget langtidsholdbart marked. Vi oplever også, at japanerne er åbne over for nye produkter. Så det er også et marked, vi bruger til at teste nye initiativer af," siger Sten Estrup, direktør for Chr. Hansens aktiviteter i Asien og Stillehavsområdet.

EU og Japan er i gang med at forhandle om en frihandelsaftale, men ifølge Sten Estrup vil det i givet fald først og fremmest have en indirekte betydning for Chr. Hansen. Det skyldes, at selskabet også fungerer som underleverandør for mange europæiske fødevareproducenter med eksport til Japan, både når det gælder mælkeprodukter og svinekød, hvor producenterne køber probiotika (mikroorganismer med sundhedsfremmende effekt, red.).

Chr. Hansens kerneprodukter er naturlige bakteriekulturer, enzymer og ingredienser til fødevare- og lægemiddelindustrien.

Chr. Hansen-direktør: Kulturer og farver viser kraftig vækst

Japansk opblomstring i Danish Crown

Nyt fødevarepartnerskab skal hæve eksporten med milliarder

Relaterede

Seneste nyt

Fødevarejob

Se flere

Se flere

Seneste nyt fra Watch Medier