FødevareWatch

DTU vil booste diskret kæmpesucces

Den danske ingrediensindustri buldrer frem, og globale tendenser gør, at mulighederne for stor vækst i de kommende år er store. Det viser en ny rapport fra DTU, der vil styrke sit arbejde på at fremme danske ingredienser.

Foto: Juan Hein / Ritzau Scanpix

Samlet set står danske virksomheder for 14 pct. af verdensmarkedet for ingredienser, og mulighederne er store for fremtiden.

Det mener DTU, som netop har publiceret en ny sektorudviklingsrapport om ingredienser. Rapporten bygger på en række interview med ingrediensvirksomheder og input fra DI Fødevarer samt Landbrug & Fødevarer.

Rapporten konkluderer, at tendenser som en større middelklasse, flere mennesker på verdensplan og øget urbanisering betyder, at efterspørgslen efter ingredienser vokser - bl.a. fordi, der bliver stadig større behov for, at fødevarer kan holde sig i længere tid.

Samtidig vokser kravene om sundere fødevarer og bedre udnyttelse af ressourcerne. Det kræver forskning, uddannelse og innovation at udnytte de nye vækstmuligheder, der især er i Asien, hvor middelklassen forventes at vokse fra ca. 500 millioner mennesker i 2009 til mere end tre milliarder i 2030.

Ifølge Egon Bech Hansen, der er professor på DTU Fødevareinstituttet og medforfatter til rapporten, går trenden imod, at maden skal være med til at give et langt og sundt liv. Det involverer naturlige ingredienser som pektin, der udvindes af plantematerialer, fødevareenzymer og bakteriekulturer:

"Folk ønsker ikke flere E-numre og unaturlige farvestoffer. Maden skal være miljøvenlig, fremtidsorienteret, bæredygtig og naturlig. Det betyder, at ingredienserne også skal være så tæt på det naturlige som muligt. Det ser vi både i helt almindelig mad som brød og yoghurt og i færdigproducerede retter," siger han i en pressemeddelelse.

Chr. Hansen genopfinder yoghurt

Til at løse opgaverne på DTU bygger man videre på en lang forskningstradition inden for bioteknologi og procesteknologi med innovativt sigte. Det arbejde ønsker DTU at styrke – bl.a. ved at samle aktiviteterne i et center. Det skal være med til at højne kvaliteten, forbedre rekrutteringen, skabe større synlighed, uddanne kvalificerede kandidater til gavn for dansk erhvervsliv og udvikle et internationalt udsyn.

En af de globale spillere på ingrediensmarkedet er Chr. Hansen, der konstant må forny produkter og processer for at matche forbrugernes behov. De seneste 11 år har virksomheden oplevet en stabil vækst med ca. otte procent hvert år.

"Vi adskiller os fra de fleste andre ingrediensleverandører ved, at vores produkter er levende organismer. Det giver os nogle særlige udfordringer," siger Esben Laulund, senior vice president i R&D Microbial Platform, i pressemeddelelsen og fortsætter:

"Et aktuelt eksempel er, at vi populært sagt har været nødt til at genopfinde yoghurt sammen med vores kinesiske kunder. Kina er et stort vækstmarked, men man har ikke pålidelige kølekæder på samme måde som herhjemme. Derfor har vi været nødt til at finde nye løsninger, hvor vores kulturer fungerer optimalt ved fremstillingen af pasteuriseret, langtidsholdbar yoghurt."

Rapporten kommer med otte anbefalinger, der et input til DTU's egen strategi på området, men som samtidig er et forsøg på at skabe værdi for industri og myndigheder. De otte anbefalinger er:

1: DTU bør have en mere specifik strategi for ingredienser

2: En tværgående strategi for ingredienser på DTU

3: Fødevareingredienser bør blive et nyt studieforløb

4: DTU bør oprette et ph.d.-program inden for ingredienser

5: Større vægt på procesteknologi

6: Flere start-up virksomheder

7: Mere privat finansieret forskning og udvikling

8: Offentlig støtte til forskningssamarbejder med kortere tidshorisont og mindre deltagerkreds

Danske ingredienser dominerer globalt, men kan det fortsætte?

Chr. Hansen-topchef har svært ved at finde hår i suppen

"Fremtidens helte er dem, der kan brødføde verden"

Relaterede

Seneste nyt

Fødevarejob

Se flere

Se flere

Seneste nyt fra Watch Medier