FødevareWatch

Hygge skaber international efterspørgsel på kanel og vanilje

Både efterspørgsel og priser på kanel, kardemomme og vanilje er steget i år.

Foto: Colourbox

Begrebet hygge spreder sig med hastige skridt ud over Danmarks grænser, og det påvirker efterspørgslen på særlige fødevarer.

Det skriver Financial Times.

Den internationale avis rapporterer, at priserne på kanel, kardemomme og vanilje er steget markant i år. Det skyldes bl.a. vejrfænomenet El Niño og en tørkeperiode i Indien. Samtidig er efterspørgslen steget, og det skyldes bl.a. udbredelsen af den nordiske livsførelse, som er kendetegnende ved hygge.

Det vurderer Tasneem Backhouse, daglig leder, hos EHL Ingredients, der er en britisk leverandør af krydderier. Hun fortæller, at briterne bruger aromaer, som de forbinder med noget, der "indkapsler hyggefølelsen." Det sker bl.a. i dekorationer og gaver.

"Vi har set en stigning i salget af kanel, nelliker, stjerneanis og hel muskatnød fra virksomheder, der ikke er i fødevaresektoren, såsom håndværksvirksomheder," siger hun til Financial Times.

Ø og hygge skal sælge Carlsberg

15 venner, lidt malt og et sommerhus: Her er hele historien om Danmarks nye succes-whisky

Dansk gastronomi har bestået økonomieksamen

Relaterede

Seneste nyt

Fødevarejob

Se flere

Se flere

Seneste nyt fra Watch Medier