FødevareWatch

Efter 169 dage: Luksus take away-koncept rykker til udlandet

London, Stockholm og New York. Efter kun seks måneder på denne jord, er ejerne bag take away-siden Gotipster parate til at tage konceptet til udlandet. Først skal Nordsjælland dog lige vindes.

Simom Evers (tv) og Nikolaj Kragh (th).

Seks måneder og masser af jublende presseomtale var alt, der skulle til.

Ejerne bag take away-hjemmesiden Gotipster er helt parate på at tage deres forretningseventyr videre ud i verden. Det skal allerede ske i første halvår af 2017, og det skal ske, inden man har kunnet fremvise en rød reje på bundlinjen - for med en fødsel i marts i år er selskabet stadig en 'virksomhedsbaby'.

"Vi skal til New York, London og Stockholm til at starte med," fortæller en glad ejer og direktør i selskabet Simon Evers.

Det er Danmarks største take away-marked, og der er sindssygt mange penge der oppe."

Simon Evers, direktør i Gotipster
Og der er masser at være glad over, for siden selskabet fik sin hjemmeside op at køre i starten af sommeren, er det blevet til mange flotte historier i dagspressen. Både Berlingske, Politiken, Metroxpress, Bobedre og TV2 News har bragt historier om det nye fænomen.

Den positive respons har bekræftet grundlæggerne i, at tiden allerede er inde til at præsentere de hippe storbyboer i andre lande for konceptet. Simon Evers mener nemlig, at opsætningen er så enkel og lige til, at det ikke bliver svært at få det til at køre i andre lande - for hvor der er gode restauranter og sultne mennesker, passer Gotipster ind.

"Der er ikke noget sted i verden, hvor der er det her take away-koncept. Samtidig er der præcis de samme forbrugertrends i Stockholm, London og New York. Der er tale om nogle kæmpe take away-markeder, som er gigantiske også set i forhold til København. Så vi går efter at fokusere på metropoler med store populationer rundt omkring i verden," lyder ambitionerne fra Simon Evers.

Han har selv læst HD på CBS (Copenhagen Business School) og grundlagde selskabet sammen med Nikolaj Kragh, der kommer med mange års erfaring fra modeindustrien. Det er den fælles vidensbank fra erhvervslivet, de vil trække på i forbindelse med, at de ruller ud på andre markeder.

De første tre markeder

Til at begynde med vil opstartsvirksomheden fokusere på de New York, London og Stockholm. De er valgt ud fra, at der ikke er en sprogbarriere, og så at de alle tre har et veludviklet convenience-marked.

Selvom tidshorisonten allerede er, at udrulningen til udlandet skal ske i første halvdel af 2017, skal Gotipster-folkene først lige bearbejde erfaringen fra det danske marked.

"Lige nu skal vi lige høste erfaring i Danmark, for vi skal blive klogere, inden vi udvider full scale. Derfor vil vi også starte med et marked ad gangen i udlandet, for at få noget erfaring med at arbejde i fremmede markeder. Bagefter ruller vi det ud i flere markeder, men det kan sagtens gøres med en relativt kort tidshorisont," vurderer Simon Evers.

Hvordan setuppet bliver, ved han endnu ikke helt, men han siger, at der kan både være tale om, at de selv driver det i eget regi, eller at en partner inddrages til at stå for det.

I forhold til at analysere markeder og de nye forbrugere, som skal vindes, vil man ikke inddrage hjælp udefra. I stedet mener Simon Evers, at det vigtige er, at der fokuseres på den viden, han og Nikolaj Kragh allerede selv har fra deres arbejdsliv:

"Jeg tror på mavefornemmelse, krudt i røven, gåpåmod, og at man skal tro på det, man laver. Gør man det, så skal man føre det ud i livet. Markeder er individuelle, men der er meget, som går igen."

Ingen pengemænd

Det er ikke gratis at ekspandere, men Simon Evers understreger, at de to ejere hellere selv vil stå for pengene end at lukke pengemænd ind:

"Vi er selvfinansierende, og det er vigtigt, at vi holder fast i for at kunne fortsætte med at være tro mod vores koncept. I bund og grund handler det for mange om at tjene penge, og lukker man penge ind udefra, så vil de jo gerne have et afkast. Jeg tror, det er vigtigt, at man gør det, man tror på og så lade projektet tage den tid, det tager, for at tjene de penge, der skal til for at have en sund forretning."

Pengene skal dog komme fra egne lommer, for selskabet har endnu ikke kunnet fremvise et regnskab, og Simon Evers er ikke meget for at diskutere økonomien i firmaet. Han fortæller, at det går godt, og at der er stor interesse, men han vil ikke oplyse, hvor mange brugere hjemmesiden har, eller om restauranterne har oplevet vækst i omsætningen, efter de er trådt ind i konceptet.

”Det er stadig for tidligt,” lyder det fra idémanden.

Nordsjællænderne skal med

Inden de internationale vinde skal fare ind over take away-siden, så skal der først lige ske en del i hjemlandet.

Til at starte med skal 5-10 nye restauranter være en del af konceptet fra start oktober. Derudover skal der også lige udvides til Nordsjælland.

"Det er Danmarks største take away-marked, og der er sindssygt mange penge deroppe. Herudover er der mange i det segment, som ønsker at prioritere deres tid på noget andet end at stå en halv til en hel time i køkkenet og lave mad – i hvert fald ikke til hverdag – og så skal man finde ud af, hvem der skal lave maden for en," siger Simon Evers.

Hvis Gotipster skal ind i et nyt område, er det fundamentalt, at der er et vist antal restauranter til stede med en høj kvalitet, fordi det er restauranterne, som leverer maden. Gotipster forbinder sådan set bare forbruger og restauratør. Det er også derfor, at Simon Evers ikke er bange for at sammenligne konceptet med Uber, som netop heller ikke ejer inventaret, men blot forbinder bruger og virksomhed:

"Vi har ramt et punkt i markedet, som er i rivende udvikling, hvor vi prøver at lave en Uber-effekt."

Michelin-kokke strammer grebet om take away-markedet

Cofocos take away-kæde er i krise - redning er på vej

Avis: Luksus-færdigretter er op til fire uger gamle

Relaterede

Seneste nyt

Fødevarejob

Se flere

Se flere

Seneste nyt fra Watch Medier