FødevareWatch

Eksport af danske øko-æg er forboblet i år

Nordens største inden for skalæg og økologiske æg, Dava Foods, har sat fut i eksporten, hvor særligt Mellemøsten i stigende grad efterspørger danske, økologiske æg. Eksporten udgør dog stadig en lille del af forretningen.

Danske økologiske æg er i høj kurs i udlandet. Nordens største inden for skalæg og økologiske æg, Dava Foods i Hadsund, har fordoblet sin eksport på årets første otte måneder. Det skriver selskabet i en pressemeddelelse.

Den fordoblede vækst er dog skal dog ses i lyset af et lavt udgangspunktet.

Adm. direktør Dava Foods Ivan Noes Jørgensen oplyser til FødevareWatch, at eksporten af økologiske æg nu udgør mellem 4 og 5 pct. af den samlede omsætning, der ligger på omkring 600 mio. kr. årligt. Det svarer til et sted mellem 20 og 30 mio. kr.

Den stigende efterspørgsel kommer særligt fra eksisterende kunder samt nye kunder i Mellemøsten, hvor salget vokser markant:

"Danske fødevarer er i høj kurs i andre lande. Vi har en høj troværdighed, og netop det er vigtigt, når forbrugerne efterspørger økologiske fødevarer. De føler sig ganske enkelt mere trygge ved, at vi overholder reglerne for økologisk fødevareproduktion," siger adm. direktør Ivan Noes Jørgensen og fortsætter:

"Generelt er økologi, dyrevelfærd og fødevaresikkerhed mere og mere i fokus hos vores eksportkunder. Disse stigende krav kan vi og vores producenter honorere, og derfor forventer vi, at eksporten vil fortsætte med at stige også i de kommende år."

Når 2020-målsætning i 2019

Det er dog fortsat hjemmemarkedet i Danmark, der er den største aftager af økologiske æg. Her er væksten i salget af økologiske æg alene i år steget med 36,4 pct., og måned for måned er efterspørgslen stigende. August har således været den hidtil bedste måned, og Dava Foods har derfor svært ved at følge med efterspørgslen:

"Økologi er fremtiden, og derfor planlægger vi løbende udvidelser af den økologiske ægproduktion i samarbejde med vores nuværende økologiske producenter. Det tager dog typisk cirka to år fra aftalen er indgået til en øget produktion, så vi kan ikke øge udbuddet så meget, som vi gerne vil, på den korte bane," fortsætter han.

Dava Foods følger en 2020-strategi, hvor visionen er, at 50 procent af omsætningen i Danmark i 2020 skal være økologisk. Selskabet forventer allerede at være i mål med 2020-strategien allerede i 2019.

Nielsen-undersøgelse: Det økologiske salg buldrer frem

Da buræggene forsvandt - kom med bag forløbet

Tillid baner vejen for eksport af danske øko-æg

Mere fra FødevareWatch

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs

Seneste nyt fra Watch Medier