FødevareWatch

Branchen er gået sammen om 'kødkriger'-samarbejde med Simon Jul

Der bliver uddannet alt for få slagtere - faget lugter for meget af døde dyr. Men det skal en stor imagekampagne med komikeren Simon Jul i spidsen lave om på. Respekten for håndværket skal tilbage i de unges bevidsthed.

Foto: Dansk Supermarked.

Valgmulighederne er uendeligt store for de unge, når de står og skal vælge uddannelse. Og på listen over ønskejobs ligger slagter bare ikke særlig højt. Resultatet er en kommende katastrofal mangel på detailslagtere.

Det skal imagekampagne Meat Your Future lave om på. Bag kampagnen er Dansk Supermarked, Dansk Industri (DI), Fødevareforbundet NNF, Dagrofa, Coop og Danske Slagtermestre.

Komikeren Simon Jul er blevet hyret til at stå i spidsen for budskabet. Komikerens egen madglæde og evner inden for kokkekunsten har gjort ham til et oplagt valg som frontfigur.

HR-manager i Dansk Supermarked Jon Skålerud fortæller til FødevareWatch, at man med kampagnen har valgt at gå i en lidt anden stilretning end, hvad detailkoncernen og branchen normalt er kendt for.

"Vi har indgået et samarbejde med Simon Jul, fordi han også går op i mad og kvalitet, men også fordi han appellerer til de unge. Det her univers skal vise de unge, at slagterfaget er andet end døde dyr - det er også at vælge vinen til maden, være madsparringspartner for kunden og kunne et håndværk. De bliver gourmetslagtere," fortæller Jon Skålerud.

Simon Jul er ikke ene mand i kampagnen, som marketingbureauet Bruun & Partnere har stået for at udvikle. Der er også inddraget detailslagtere og unge, som er ved at blive uddannet som slagter, til at fortælle om hvorfor de er stolte af deres fag, men også om de karrieremuligheder, der er.

På mange måder er målet at få skabt et billede af det at være detailslagter, som minder om det syn, der møder en, når man besøger slagterbutikken Cleaver’s Meat Market i Torvehallerne. Det skal være et erhverv, man er stolt af, og det skal fortællingen om håndværket skabe, forklarer Jon Skålerud.

Hvad kampagnen har kostet, eller hvad Simon Jul har fået i hyre for at deltage, kan HR-manageren ikke oplyse, men han fortæller, at samarbejdet ikke kun handler om penge. Komikeren har selv valgt, at det er et projekt, han føler for at deltage i.

De helt unge skal slagterficeres

Problemet er, at for få vælger slagterfaget. I 2015 påbegyndte ca. 1.700 unge (både drenge og piger) i alderen 16-17 år på et grundforløb inden for fødevarer på en erhvervsskole, heraf valgte ca. 6 pct. slagter-retningen. Og der er desperat brug for, at nogle flere vælger den linje, for på nuværende tidspunkt er der over 300 ledige slagterstillinger i detailkæder og private butikker, og det forventes, at der kun er 72, som bliver uddannet i 2016.

Det er blandt andet de tal, som har fået Dansk Supermarked op af stolen. Men et andet væsentligt element er også kunderne. Danskerne er blevet langt mere bevidste, om hvad de spiser, og det stiller højere krav til personalet i supermarkederne. For at imødekomme den nye tendens har Dansk Supermarked besluttet at grave slagterafdelingerne frem fra gemmerne ude bagved i butikkerne og i stedet lave store åbne slagterafdelinger, hvor kunderne kan møde personalet og få sparring. Skal det lykkes, så skal Dansk Supermarked sikre et vist antal slagterelever, men også er særligt engagement.

Vi vil gerne forandre det image slagterfaget har fået og fortælle historien om, at være detailslagter er noget helt andet end at være slagterimedarbejder.

HR-manager i Dansk Supermarked, Jon Skålerud.

Kampagnen er derfor målrettet de ældste klasser i folkeskolen, som man skal have til at få øjnene op for mulighederne på erhvervsuddannelserne, men også at få dem, der allerede går på uddannelsen, til at vælge slagterlinjen. Og det skal ske igennem både tv-klip på Youtube, brugen af sociale medier som Facebook og et decideret spil til at få fat i de unges opmærksomhed.

"Ideen bag #MeatYourFuture er, at de unge skal på en "opdagelsesrejse" ud i de muligheder slagteruddannelsen tilbyder, med afsæt i at møde mennesker, der allerede er i gang med uddannelsen eller er i gang med en lovende karriere. Ligeledes skal de unge opleve, at de mennesker, som tager eller har taget en slagteruddannelse, er mennesker med drømme, ambitioner, evner og ressourcer som dem selv," står der i baggrundsmaterialet fra Bruun & Partner om imagekampagnen.

For at booste kampagnen afholdes et karriereevent i Kødbyen i København. Her skal 60 grundforløbselever på slagter-retningen kæmpe om at blive årets ’Kødkriger’. At Kødbyen danner rammen er ingen tilfældighed. Området er fyldt med grossister, men også nogle af de mest trendy restauranter i København.

"Vi vil gerne forandre det image slagterfaget har fået og fortælle historien om, at være detailslagter er noget helt andet end at være slagterimedarbejder," fortæller Jon Skålerud.

En generel problematik

Det er ikke kun kødknivene, der får tæv for tiden. Fødevarebranchen har som hele udfordringer med at få fat i de studerende og unge. Vendes udviklingen ikke kan det skabe en krise i branchen i forhold til at få den nødvendige fremtidige arbejdskraft.

"Derfor har også Fødevareforbundet NNF, arbejdsmarkedets parter, erhvervsskolerne og aftagervirksomhederne, igangsat en større indsats, der skal skabe et stærkere image af slagterfaget og tiltrække og fastholde dygtige slagtere til branchen," oplyser Dansk Supermarked i baggrundsmaterialet.

Jon Skålerud fortæller, at der på nuværende tidspunkt er en klar trend, hvor fødevarer er blevet moderne igen. Joe & the Juice har for eksempel skabt et univers, hvor det at arbejde for dem ikke bare er at lave juice, og hos kaffekæden The Coffee Collective er kaffebrygningen taget til nye højder. Samtidig sprøjter det frem med madprogrammer som Den store bagedyst, Masterchef og Spise med Price.

"Der er en klar trend mod, at fødevarer er in. Nu skal det også gøres til in at arbejde med det. Og det vil vi med denne her kampagne," siger Jon Skålerud.

Når juice ikke bare er juice

Da buræggene forsvandt - kom med bag forløbet

Meyer høster ølandshvede og laver ymer i New York

Relaterede

Seneste nyt

Fødevarejob

Se flere

Se flere

Seneste nyt fra Watch Medier