FødevareWatch

McDonald's afviser at skilte med kalorier ved kassen

Vi skilter nok om kalorieindhold, siger McDonalds og 7-Eleven til organisationers krav om kaloriemærkning.

Foto: Andy Wong/AP/Ritzau Scanpix

Kalorieindholdet i en hamburger, en bakke pomfritter eller en pakke McNuggets kommer ikke til at fremgå på den lysende skærm bag disken i McDonald's.

Mads Friis, der er kommerciel direktør i fastfoodkæden, afviser i en mail, at kalorieindholdet skal stå på de såkaldte translites.

"I flere end 13 år har vores gæster nemt kunne finde information om vores mad og drikkevarer flere steder," skriver han i en kommentar.

"Informationerne er tilgængelige på vores hjemmeside, i vores app, i synlige brochurer i restauranterne og på bagsiden af bakkeservietterne i restauranterne," skriver han.

Kræftens Bekæmpelse opfordrer sammen med Hjerteforeningen, Diabetesforeningen og Forbrugerrådet Tænk fastfoodkæder til at indføre kaloriemærkning, skriver Politiken.

7-Eleven-boss er ikke tilfreds trods rekordregnskab

Fastfood-kunder spiser og drikker markant mindre, når de ved, hvor mange kalorier der er i måltidet, viser en gennemgang af 15 nyere undersøgelser af kaloriemærkning fra USA, Canada og Australien, som omfatter i alt næsten 18.000 mennesker.

Men skærmene bag kassen i McDonald's skal være overskuelige, skriver Mads Friis, som mener, at kæden i fremtiden vil kunne bruge mere digitale bestillingsformer, hvor der vil være detaljeret information om maden.

Omkring halvdelen af alle danskere er overvægtige. De ekstra kilo kan føre til blandet andet type 2-diabetes og hjerte-kar-sygdomme.

Siden sidste forår har kalorieindholdet i 7-Elevens egen mad stået printet på prisskiltet. I dag bliver der solgt langt mere af det sundere mad som salater og frugtstykker end tidligere, fortæller indkøbschef Morten Vedel.

"Vi kommer aldrig til at være en decideret helsebutik. Vi vil både have til den sunde og usunde kunde. Men nu lader vi kunden vurdere, om der er for mange kalorier for ham eller hende i en vare," siger han.

Samtidig med, at butikken er begyndt at oplyse om kalorier, har 7-eleven sat flere sundere varer på hylderne. Derfor kan indkøbschefen ikke konkludere, om stigningen i salget af sundere varer skyldes et større udvalg eller oplysninger om kalorier.

Kaloriemærkning af fastfood får os til at spise mindre

DF ser gerne bedre kaloriemærkning af fastfood

7-Eleven har for alvor fået gang i forretningen

Relaterede

Seneste nyt

Fødevarejob

Se flere

Se flere

Seneste nyt fra Watch Medier