FødevareWatch

Endnu en amerikansk restaurantkæde dropper buræg

Taco Bell er seneste i rækken af amerikanske restaurantkæder, der slår et slag for dyrevelfærden. Kæden planlægger at droppe buræg i samtlige produkter med udgangen af næste år.

Foto: Matt Morton/AP/Polfoto/Arkiv

Endnu en amerikansk restaurantkæde tager nu et ambitiøst skridt for at forbedre dyrevelfærden.

Taco Bell, der serverer mexicansk mad, meddeler mandag, at kæden planlægger at droppe æg fra burhøns i samtlige af sine produkter inden udgangen af 2016. Ifølge koncernen selv vil beslutningen påvirke en halv million høns, der leverer æg til mere end 6.000 restauranter i USA.

Den er samtidig led i en større strategi, hvor Taco Bell, der er ejet af Yum Brands, også er i færd med at udfase kunstige farve- og smagsstoffer.

Med beslutningen om at sige endegyldigt farvel til buræg lægger kæden sig desuden i forlængelse af den igangværende sundhedsbølge blandt en voksende gruppe af forbrugerne.

Som tidligere beskrevet på FødevareWatch er flere amerikanere blevet opmærksomme på, hvad de spiser, og hvordan maden er blevet til. Derfor har de store fødevarekoncerner for tiden travlt med at gøre deres mad både sundere og mere etisk forsvarlig.

"Vi er et brand med fingeren på pulsen i forhold til ikke kun, hvad vores kunder synes smager godt, men også hvilke problemer, de går op i, og de fortæller os, at de vil have simpel mad, der er let at forstå," udtaler adm. direktør i Taco Bell, Brian Nichol.

Foruden Taco Bell har McDonald's også meddelt, at de vil udfase buræg. Her forventer man imidlertid med en deadline på ti år. 

Amerikanerne har skiftet burgeren ud med kål

Fødevaregiganter skyder genvej til øko-guldet

Nu vil McDonald’s være helt økologiske

Mere fra FødevareWatch

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

FødevareWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Seneste nyt fra Watch Medier