Nu vil restauranter kræve betaling for udeblivelse

Grundet stor efterspørgsel fra flere restauranter, giver den store booking-portalen Dinnerbooking nu de danske restauranter mulighed for at indføre en fremmødegaranti ved bordreservationer.
Når gæsterne for fremtiden undlader eller glemmer at afbestille et reserveret bord på en restaurant, så vil det komme til at koste den såkaldte 'no show' kunde dyrt. Hvor dyrt afhænger af den enkelte restaurant.
Det handler om at sikre en fremmødegaranti fra restauranternes side, som mister indtjening, hver gang en kunde ikke dukker op til sin reservation.
”Vi har været i dialog med flere brancheforeninger, der har bekræftet os i, at ”no shows” er et stort problem blandt restauranter, og derfor tror vi på, at det giver god mening at lancere denne betalingsløsning,” fortæller Peter Thygesen, der er salgsdirektør og partner i Dinnerbooking.
Sådan gør de
For at imødekomme dette problem har Dinnerbooking indført forudbetaling, som opkræves nogle dage før restaurantbesøget. Møder gæsterne op til reservationen, modregnes forudbetalingen den endelige regning, men laver gæsterne et 'no show', er pengene tabt.
Den erhvervsjuridiske chef i restaurationindustriens brancheorganisation Horestas, Kaare Friis Petersen, mener, at den nye metode er i overensstemmelsen med gældende lov.
Studio, Geranium og Alchemist er blandt de restauranter, som har taget det nye system i brug og været med til at teste det.
Tidligere tv-kok overtager Grøften i Tivoli
Relaterede artikler:
Tidligere tv-kok overtager Grøften i Tivoli
For abonnenter
De små restauranter er ofre for en kædereaktion
For abonnenter