Nu vil restauranter kræve betaling for udeblivelse

Når gæster undlader at afbestille et reserveret bord på en restaurant, koster det restauranten dyrt. Derfor begynder Dinnerbooking at kræve forudbetaling fra kunderne. Møder de ikke op, er pengene tabt.
Foto: Colourbox
Foto: Colourbox

Grundet stor efterspørgsel fra flere restauranter, giver den store booking-portalen Dinnerbooking nu de danske restauranter mulighed for at indføre en fremmødegaranti ved bordreservationer.

Når gæsterne for fremtiden undlader eller glemmer at afbestille et reserveret bord på en restaurant, så vil det komme til at koste den såkaldte 'no show' kunde dyrt. Hvor dyrt afhænger af den enkelte restaurant.

Det handler om at sikre en fremmødegaranti fra restauranternes side, som mister indtjening, hver gang en kunde ikke dukker op til sin reservation.

”Vi har været i dialog med flere brancheforeninger, der har bekræftet os i, at ”no shows” er et stort problem blandt restauranter, og derfor tror vi på, at det giver god mening at lancere denne betalingsløsning,” fortæller Peter Thygesen, der er salgsdirektør og partner i Dinnerbooking.

Sådan gør de

For at imødekomme dette problem har Dinnerbooking indført forudbetaling, som opkræves nogle dage før restaurantbesøget. Møder gæsterne op til reservationen, modregnes forudbetalingen den endelige regning, men laver gæsterne et 'no show', er pengene tabt.

Den erhvervsjuridiske chef i restaurationindustriens brancheorganisation Horestas, Kaare Friis Petersen, mener, at den nye metode er i overensstemmelsen med gældende lov.

Studio, Geranium og Alchemist er blandt de restauranter, som har taget det nye system i brug og været med til at teste det.

Tidligere tv-kok overtager Grøften i Tivoli

Noma åbner ny folkelig restaurant til foråret

De små restauranter er ofre for en kædereaktion

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også