FødevareWatch

Danskerne går uden om mad med tilsat D-vitamin

Ny undersøgelse fra Aarhus Universitet viser, at de fleste danske forbrugere fravælger fødevarer beriget med D-vitamin. Det er problematisk på det helbredsmæssige plan, lyder det fra en af forfatterne til undersøgelsen.

Foto: Arla/ PR

Den danske befolkning er overvejende positivt indstillet over for fødevarer tilsat D-vitamin, men i sidste ende fravælger de produkterne, når de står i supermarkedet, viser ny undersøgelse fra Aarhus Universitet.

Det skriver Aarhus Universitet, Science and Technology, I en pressemeddelelse.

Ifølge George Tsalis, der er videnskabelig assistent ved Institut for Virksomhedsledelse og en af forfatterne til undersøgelsen, skyldes fravalget af varer tilsat D-vitamin flere årsager.

”Det er nemt at sige, at man accepterer et produkt, men det er noget helt andet at købe det. Danskerne er generelt skeptiske over for berigede fødevarer, og det skyldes primært, at et fødevareprodukt, der er beriget, er et mindre naturligt produkt. Når det så samtidig har til formål at påvirke ens helbred, vækker det skepsis,” siger han i meddelelsen.

Problematisk og omkostningstungt

George Tsalis finder det problematisk, da D-vitaminmangel er forbundet med en lang række lidelser såsom kræft, depression og angst. Især kritisk er det for ældre, borgere med mørkglødet hud og personer, der er udsat for begrænset soleksponering. 

Det er omkostningstungt på det helbredsmæssige plan for det enkelte menneske og økonomisk for staten at rette op på flere års D-vitaminmangel"

George Tsalis, videnskabelig assistent ved Institut for Virksomhedsledelse og en af forfatterne til undersøgelsen
”Det er omkostningstungt på det helbredsmæssige plan for det enkelte menneske og økonomisk for staten at rette op på flere års D-vitaminmangel. Hvis vi kunne ændre tilgangen til berigede produkter og gøre dem til en del af danskernes hverdagskost, ville det have stor gavnlig effekt på lang sigt,” siger han i meddelelsen.

Prøv FødevareWatchs abonnement gratis i 30 dage!

Hvis danskernes holdning til berigede produkter skal ændres, er det ifølge George Tsalis vigtigt at kommunikere fordelene ved D-vitamin for at skabe mere accept af produktet.

Samtidig skal det tydeliggøres, at det er myndighederne, som regulerer og har det overordnede ansvar for berigelsen af fødevarer med D-vitamin. Ifølge de fleste af undersøgelsens respondenter er det nemlig vigtigt, at fødevareproducenter ikke bare kan tilsætte vitaminet uden videre.

Derudover svarede to ud af tre, at det ikke var tilstrækkeligt blot at nævne i ingredienslisten, at produktet er tilsat D-vitamin. 

Eksperter vil have lovgivning om D-vitamin

Forsker advarer mod mangel på D-vitamin via kosten

Flere firmaer vil berige fødevarer

Mere fra FødevareWatch

Social Foodies er gået i rekonstruktion

Iskæden med syv butikker er gået i rekonstruktion efter en stribe år med milliontab og negativ egenkapital. For nylig rejste kædens revisor betydelig tvivl om den fortsatte drift i regnskabet.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

FødevareWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Seneste nyt fra Watch Medier