FødevareWatch

Dansk juiceproducent vil konkurrere med Paradis Is

Paradis Is får en ny konkurrent i både Danmark og udlandet. Udfordreren kommer fra juicens verden i form af den store danske koncentrat-koncern Orana A/S.

Juiceproducenten Orana vil sælge frisk hjemmelavet is i Vietnam.

Den fynske juiceproducent Orana A/S har valgt at gå ind på is-markedet med datterselskabet Osterberg Ice Cream. Første satsning bliver i Vietnam - og Danmark.

"Vi har valgt Vietnam, fordi Orana har været aktive der i snart 20 år og har etableret egen produktion i landet siden 2003. Vi har altså været med til at følge og præge markedet i alle disse år. Og så er det er derude, det går rigtig godt for Orana," fortæller den adm. direktør for Osterberg Ice Cream, Cathrine Østerberg, til FødevareWatch.

Hun har været med til at opstarte det nye datterselskab i Orana og skal stå for udvidelsen af forretningen i både Danmark og Asien. Lige nu er der en is-butik ved Trianglen på Østerbro i København og en er under opførsel i Vietnam.

Vi er bestemt blevet kontaktet af forskellige restauranter og supermarkeder med henblik på at skulle sælge det større ud

Cathrine Østerberg, adm. direktør i Osterberg Ice Cream
Konceptet bag den nye is-satsning minder meget om Paradis Is. Isen skal nemlig laves frisk hver dag lige bag disken i de enkelte butikker.

"Men jeg vil vove den påstand, at det her er lidt bedre, for jeg har læst fødevarevidenskab og har en kandidatgrad i gastronomi og sundhed, hvor jeg skrev mit speciale om is-struktur og rejste til Canada for at studere under en af verdensbedste is-professorer. Sammen med ham fik jeg udarbejdet nogle forsøg, hvor målte helt ned på fedt- og protein-niveauet i isen, og så hvordan det hele hang sammen. Det giver en rigtig god forståelse for det produkt, man arbejder med," siger Cathrine Østerberg.

Hun fik jobbet som adm. direktør i en alder af 27 år lige efter, hun i maj afsluttede sit speciale om isen og dens strukturer ved Københavns Universitet.

Det har taget hende to år at finde frem til de helt rigtige opskrifter, der nu skal bruges i is-kædens butikker.

Hvordan kan juice hjælpe?

Det er en kombination af den unge direktørs videnskabelige forståelse af produkterne og processerne blandet med Oranas erfaring med frugtsmag i juice, som skal give Osterberg Ice Cream en fordel i konkurrencen på is-markedet. Oranas store udvalg af frugtsmage, gør nemlig at isene kan få nogle andre smage end konkurrenternes:

"Vi har adgang til en masse sjove og lidt ukendte frugter herhjemme igennem Oranas veletablerede virksomhed med afdelinger rundt omkring i verden. I Danmark laver vi for eksempel is med jackfruit, mangosteen, tamarind eller dragefrugt smag," siger Cathrine Østerberg og fortsætter:

"Omvendt så skal kunderne i Vietnam smage rabarber, havtorn og hyldeblomst. Vi kalder konceptet for Taste the World, og det kommer til at gælde for alle vores butikker i hele verden. Vi vil gerne oplyse folk om, at der er andet end is med jordbær og hindbær smag."

Hvorfor Asien og ikke Mellemøsten?

Orana sælger allerede juice og juicekoncentrater i Mellemøsten, Asien og Afrika. Juiceproducenten, som blev oprettet for over 60 år siden, har til hverdag hjemme i Rynkeby i Danmark, men har også lokalproduktioner i Egypten, Indien, Kenya og Vietnam, samt et handelskontor i Hongkong og Malaysia.

Men hvorfor starter I jeres is-eventyr i Vietnam og ikke i Afrika eller Mellemøsten?

”Jeg har været derude og undersøge is-markedet, set hvor meget is vietnameserne spiser, hvordan de spiser det, og hvad der er på markedet. Og jeg har fundet ud af, at der er et rigtig godt marked for is i Vietnam - de spiser rigtig meget is, men kvaliteten ikke er super høj. Netop fordi de ikke har set frisklavet is på samme måde, som vi er vant til herhjemme, så er det endnu mere interessant for dem og os,” lyder forklaringen fra Cathrine Østerberg.

Prøv FødevareWatchs abonnement gratis i 30 dage!

Fordi vietnameserne ikke før har set konceptet med, at isen laves frisk i baglokalet i selve butikken, bliver den første butik i landet indrettet med vinduer ind til køkkenet, så det er muligt for kunderne at se, hvordan isen laves.

Cathrine Østerberg fremhæver, at det er en fordel for Osterberg Ice Cream, at Orana allerede har et madbrand i Vietnam under navnet Osterberg, som det blandt andet leverer produkter til supermarkederne og på cafeerne.

Orana omsatte for knap 221 mio. kr. i 2013/14 og har 90 pct. af sit salg i udlandet, hvoraf Mellemøsten tegner sig for 25 pct.

Udvider de i år?

Lige nu fokuserer Osterberg Ice Cream på at få åbnet forretningen i Vietnam, og få den i Danmark til at køre på skinner, men det betyder ikke, at ambitionsniveauet er lavt.

Skal I også ud i supermarkederne?

”Det er det store spørgsmål, som vi lige nu går og tænker lidt over, for vi er bestemt blevet kontaktet af forskellige restauranter og supermarkeder med henblik på at skulle sælge det større ud, men der er rigtig mange faldgrupper ved at gøre det. Du kan ikke kontrollere produktet lige så godt. Du kan for eksempel lynhurtigt have en der glemmer isen henne i hjørnet en halvtime, så smelter den og når den fryses ned igen, bliver isens kvalitet dårlig, og kunden får en dårlig oplevelse,” lyder svaret fra Cathrine Østerberg, som fortsætter:

"Men det er i hvert fald planen, at der skal være mange af de her is-butikker med den frisklavede is i, og både Fjernøsten og Mellemøsten er to åbenlyse markeder, for det det er der Orana har deres primære salg."

Orana vil være med til at genstarte markedet i Myanmar

Hvor mange butikker og hvornår de skal åbnes vil direktøren dog ikke komme nærmere ind på, men siger at der helt sikkert vil blive åbnet en del flere inden for de næste fem år.

Er næste skridt at åbne i andre lande ude i Asien?

"Det er ikke en umulig tanke, men præcis om vi vil åbne fem i Vietnam først eller sprede dem mere ud, det er alt sammen noget, vi skal have kigget på i løbet af vinteren," svarer Cathrine Østerberg, som ikke vil uddybe, hvor mange penge der er postet i is-satsningen, eller hvor den næste butik kommer til at åbne.

Orana vil med på bølgen i Iran

Dansk fødevareeksport til Iran kan femdobles

Danske virksomheder jagter vækst i Mellemøsten

Relaterede

Seneste nyt

Fødevarejob

Se flere

Se flere

Seneste nyt fra Watch Medier