
Energiselskabet NRGi kommer med et indspark til den krig, der gennem de senere år er blevet udkæmpet mellem de stadig flere detailbutikker i landet.
Går de danske detailbutikker forretningen efter i sømmene kan de ifølge energiselskabet nedbringe energiforbruget, og en opgørelse viser, at dagligvarebutikker typisk kan spare mellem 40.000 og 180.000 kroner ved at udskifte belysningen til mere energivenlig LED belysning og montere låger på butikkens kølemontre.
”Energirenovering er ofte en overset post i detailbranchen, og langt de fleste dagligvareforretninger vil opleve store årlige besparelser blot ved at udskifte belysningen. Selv om det er en investering på kort sigt, kan man se det som en form for forretningsoptimering,” forklarer Benny Hebsgaard, der er energirådgiver hos NRGi, i en pressemeddelelse.
Han henviser til, at investeringer til udskiftning af lys og montere låger typisk har en tilbagebetalingstid på 3-5 år, før investeringen er tjent hjem. I praksis viser en gennemgang, som NRGi har lavet hos fire dagligvarebutikker, et samlet sparepotentiale på 531.916 kWh svarende til 425.530 kroner om året samt en gennemsnitlig tilbagebetalingstid på 4,2 år ved at udskifte lys og låger i kølediskene.
Højdespringeren blandt de fire butikker kunne alene spare 181.000 kroner om året med en tilbagebetalingstid på blot 3,3 år i forhold til investeringen.
”Dagligvarebranchen er præget af hård konkurrence, så det gælder om at nedbringe unødvendige udgifter, hvor man kan. Jeg ser det på lige fod med madspild som butikkernes samfundsansvar at sikre, hvordan man bedst muligt optimerer sit energiforbrug med omtanke på miljøet, og så kan det også bidrage til at sikre holdbarheden og kvaliteten af vores madvarer ,” fortæller Jørgen Modvig, der er teknisk chef hos REMA 1000.
Grøn energi på vej til Arlas mejerier
Tomatkongen sparer millioner i afgifter på svensk supergartneri