Forbrugere forvirrede over emballage
Der er mange hensyn at tage, når der skal klæbes en etiket på siden af en bøtte med rogn. Et mærke eller to, den obligatoriske ingrediensliste og en beskrivelse af næringsindholdet. Og så skal produktet også gerne appellere til forbrugeren, der falder over produktet i detailhandlen. Men det kan ifølge en gruppe forskere fra Copenhagen Business School være lidt af forhindringsbane, når fødevareproducenterne vil være kreative, skriver Altinget.dk.
“Der er en stor gråzone, hvor vi ikke kan sige, at producenter prøver at narre eller vildlede nogen, men hvor den måde, man har lavet etiketterne på, kan give en uheldig effekt,” siger Henrik Selsøe, lektor og medlem af forskergruppen FairSpeak på CBS, som sammen med Forbrugerrådet Tænk har lavet 11 dogmer, som fødevareproducenterne kan bruge som hjælp, hvis de vil udøve ærlig kommunikation.
Blandt dogmerne findes "forebyg misforståelser med præcis information", "hold facts og salgssnak hver for sig" og at "fremhævet information skal være relevant".
Ny trend: Flettede kurve skal erstatte plastikposerne