FødevareWatch

Hårdt verdensmarked sætter spor i Arlas halvårsregnskab

De seneste måneders deroute på de globale mælkemarkeder kan som ventet tydeligt ses i Arlas halvårsregnskab. Omsætningen gik tilbage med 3,8 pct., indtjeningen faldt med 3,8 mia. kr. og koncernen skruer ned for forventningerne til hele 2015.

Arlas omsætning og indtjening er for årets første seks måneder meget påvirket af de nedadgående priser på verdensmarkedet. Andelskoncernen måtte indkassere en tilbagegang på omsætningen på samlet 3,8 pct. til 5,13 mia. euro mod 5,33 mia. euro i samme periode i 2014. I kroner og øre er det en tilbagegang på hele 3,8 mia. kr.

Vi gør alt, hvad vi kan, for at begrænse effekten af den generelle situation på verdensmarkedet, men det kan ikke forhindre, at vores andelshavere befinder sig i en barsk situation lige nu."

Adm. dir., Arla Foods, Peder Tuborgh
De globale markedspriser, der har været under et pres siden sidste år, hvor Kinas samlede import af mejeri-råvarer fra hele verden bremsede op og hvor Rusland indførte importforbud på mejeriprodukter fra EU har sat sit tydelige præg, men derudover har en voksede produktionen af mælk fra EU, New Zealand og USA også været med til at øge prispresset. Samlet er den globale verdensmarkedspris siden starten af 2014 for mælkepulver faldet 53,1 procent, og de nuværende lave prisniveauer er ikke set siden 2009, skriver Arla i en meddelelse, og tilføjer, at at udfordringerne i 2015 var forudsete, men de globale priser er faldet til et lavere niveau end ventet.

”Vores omsætning er på det niveau, som vi havde forventet for halvåret. Vi har afbødet effekten af det negative marked ved at flytte de voksende mælkemængder ind i detailprodukter og varemærker, og har begrænset andelen af mælk, der bruges til mindre lønsom råvarehandel. Vi gør alt, hvad vi kan, for at begrænse effekten af den generelle situation på verdensmarkedet, men det kan ikke forhindre, at vores andelshavere befinder sig i en barsk situation lige nu,” udtaler adm. direktør i Arla Foods, Peder Tuborgh, i forbindelse med regnskabet.

I et forsøg på at holde mejerivirksomheden på sporet, bliver der kigget meget i retning af effektivitet og på at styre omkostningerne i Arla. Det sker blandt andet gennem reducere 2015-investeringerne med samlet 30 pct.

"Vores ambition er at opnå samlede besparelser fra effektiviseringsprogrammer på 330 millioner euro før udgangen af 2015 sammenlignet med 2012-niveau – og vi på vej til at nå det mål,” siger Peder Tuborgh.

Skal vokse uden for EU

Tidligere mandag annoncerede Arla to afrikanske partnerskaber i henholdsvis Nigeria og Senegal. Det sker som led i strategien om at øge mælkeforretningen uden for det europæiske område.

”Vores forretning på vækstmarkederne vokser som planlagt, bortset fra Rusland, som stadig ikke ønsker kvalitets-mejerivarer fra EU. Vores salg af egne varemærker i Kina bliver fordoblet i år, og vores salgsfremgang på 15 procent i Mellemøsten og Afrika er med til at gøre vores internationale forretning til en aldeles lønsom forretningsenhed i Arla,” siger Peder Tuborgh.

For hele 2015 regner Arla med, at resultatet samlet kommer til at udgøre mellem 2,7 og 3 pct. af omsætningen, som forventes at blive i omegnen af 10,2-10,3 mia. euro. For første halvår udgør resultatet 2,3 procent af selskabets omsætning.

”Det global mejerimarked har sjældent været så uforudsigeligt som nu, og desværre har 2015 udviklet sig til at være lige så udfordrende, som mange havde frygtet. Vores langsigtede vurdering er dog fortsat, at verdensmarkedet igen vil vende i en positiv retning i første halvdel af næste år. Derfor holder vi vores fokus på vores strategiske agenda,” siger Peder Tuborgh.

Bestyrelsen godkender nedjusteringen

Nedjusteringen af forventningerne til hele 2015 blev i sidste uge drøftet af bestyrelsen i Arla, som også har valgt at godkende den med øje på den vanskelige situation, som for øjeblikket præger den globale mejeribranche.

”Bestyrelsen foretog på sit møde i sidste uge en grundig gennemgang af den aktuelle situation og drøftelserne i de forskellige ejerlande, og vi er klar til at tage ekstraordinære skridt. Derfor har vi accepteret et lavere nettoresultat for året på 2,7- 3,0 procent, hvilket giver mere fleksibilitet i fastsættelsen af den månedlige mælkepris,” siger bestyrelsesformand Åke Hantoft.

”Bestyrelsen ønsker også at sende et klart signal til alle ejere om, at vi støtter en efterbetaling i marts 2016 fra Arla Foods amba på 1 eurocent i gennemsnit, afhængigt af den efterbetalingsberettigede værdi. Vi agter at drøfte dette med repræsentantskabet i oktober,” siger Åke Hantoft videre.

Bestyrelsens mål var ellers et nettoresultat for året på 3,0 procent af omsætningen. Resultatet disponeres hver år som efterbetaling og konsolidering på grundlag af en beslutning i repræsentantskabet.

Arla indgår to afrikanske partnerskaber

Arla: Vi kigger på langsigtede muligheder i Rynkeby

Arla sætter Rynkeby til salg

Mere fra FødevareWatch

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

FødevareWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Seneste nyt fra Watch Medier