FødevareWatch

Første Cloetta-plus i ti år

En større turnaround kaster resultater af sig i Cloetta Danmark, der efter en masse regnskaber i minus hiver et plus hjem til ejerne.

Med et beskedent overskud på 1,9 mio. kr. har den danske afdeling af den svenske slikkoncern Cloetta endelig fået vendt skuden, meddeler Cloetta Danmark.

Ikke siden regnskabsåret 2005/2006 har der været plus på bundlinjen i afdelingen, der samlet nået at have et minus på 181 mio. kr. inden hovedsædet i Stockholm kunne modtage nyheden om det positive resultat for 2014/2015.

"Vi har tidligere haft ekstremt stor fokus på at sælge poseslik. Det er et svært marked at tjene gode penge i. Da vi fik os styret ind på, at det ikke er der, at vi skal lægge al vores energi, men at vi skal lægge vores energi, hvor konkurrencen ikke er så hård, og hvor vi har nogle unikke fordele, så begyndte der at ske noget," siger adm. direktør i Cloetta Danmark, Christian Boas Linde til dagens udgave af Berlingske.

Omsætningen nåede i 2014/2015 225,4 mio. kr., hvilket er et markant løft i forhold til sidste regnskabs 186 mio. kr. Løftet er blandt andet sket gennem brands som Läkerol og Skipperpiben og gennem den turnaround, som har været undervejs i en længere periode.

”Vi har de seneste år arbejdet målrettet på at gøre Cloetta til en lønsom forretning og skabe en mere dynamisk og innovativ virksomhed. Det viser sig i vores salgstal nu. Vi har i 2014 oplevet vækst på samtlige af de forretningsområder, som vi har satset på, og taget nye markedsandele,” siger Christian Boas Linde i en udsendt meddelelse og fortsætter:

”Vi er blevet modigere og har formået at omsætte strategi til handling med nye ideer, som forbrugerne har taget godt imod. Et godt eksempel er vores Skipperpibe-julekalender, som vi lancerede i 2014, og som ganske enkelt blev revet væk fra hylderne. Sammen med Lakridskonfekt og Cloetta Originale Juleskum var det det bedste sælgende juleslik i 2014.”

Masser af arbejde endnu

Trods det positive resultat for det seneste år, mener direktøren stadig, der ligger meget arbejde foran.

"Vi glæder os over det gode resultat, men der er stadig lang vej, før vi er i mål. Vores indtjeningsgrad er ikke tilfredsstillende endnu, og supermarkedskædernes fortsatte krav til øget indtjening lægger et stort pres på vores lønsomhed. Vi skal fortsat arbejde på at gøre vores produktmix mere favorabelt, øge salget og dermed forbedre vores toplinje, samtidig med at vi holder et skarpt blik på vores omkostninger,” siger Christian Boas Linde og fortsætter:

”Vi skal stadig arbejde med at differentiere os fra konkurrenterne. Både i forbrugernes og kundernes øjne. Snackmarkedet udvikler sig markant i disse år, og vi tror på, at vejen til forbrugernes hjerter går gennem kvalitetsprodukter, der skiller sig ud. Vores ambition er ikke at være de største, men den mest interessante og mest innovative konfekture- og snackvirksomhed.”

Gammel dansk slikforretning

Oprindeligt blev Cloetta-koncernen faktisk stiftet i Danmark i 1862 af tre schweiziske brødre med efternavnet Cloetta. Ti år senere rykkede selskabet dog til Sverige, hvor det har haft hjemme siden.

I 2000 slog Cloetta sig sammen med finske Fazer i en storstilet fusion. Det blev dog ikke noget lykkeligt bryllup, og i 2008 skiltes parterne. Bruddet har siden ført til en række juridiske stridigheder.

I 2012 forsøgte Cloetta sig igen med en fusion. Denne gang med den hollandsk-baserede slikproducent Leaf. De to blev i øvrigt enige om, at selskabet fortsat skulle hedde Cloetta.

Slikkoncernen har i dag produktion i Belgien, Italien, Holland, Slovakiet og Sverige.

Ny svensk direktør

Slikkoncernen fik i juli ny topchef  i form af David Nuutinen, der afløste Bengt Baron som adm. direktør.

Den 66-årige finne har været i virksomheden siden 2005 og har blandt andet stået i spidsen for Cloettas finske datterselskab, mens han også har en fortid i både Pepsi og McDonald’s.

"Min ambition er at fortsætte den nuværende strategi, som er drevet af organisk vækst, reducering i omkostningerne og eventuelle opkøb," udtalte David Nuutinen i en meddelelse.

Cloetta AB omsatte for 1,313 mia. kr. i første kvartal af 2015, hvilket er stigning på 10 pct. i forhold til samme periode sidste år.

Bengt Baron sagde farvel og tak efter seks år på posten som øverste chef.

Cloetta: Sukkerafgift skaber gråt slikmarked

Haribo øger sit danske sliksalg

Han skal sælge Läkerol og lakridspiber

Mere fra FødevareWatch

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

FødevareWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Seneste nyt fra Watch Medier