FødevareWatch

Europæiske svineproducenter vinder slaget om Kina

Brugen af en udbredt vækstfremmer i USA betyder, at amerikanske svineproducenter taber kampen om det kinesiske marked til sine europæiske modstykker, skriver Bloomberg.

Foto: Janus Engel/Ritzaufoto/Arkiv

De amerikanske svineproducenter taber terræn på det kinesiske marked, og her er deres paradoksale problem: en udbredt vækstfremmer dræber vækstmulighederne i Kina.

Det skriver Bloomberg.

Amerikanske svinebønder har igennem mange år givet det muskelopbyggende stof ractopamin til sine svin for, at de kan vokse hurtigere uden at kræve så meget foder. Faktisk gives stoffet til omkring to tredjedele af alle svin i USA.

Men stoffet er forbudt i en lang række andre lande herunder Kina, og den manglende eksport il det store asiatiske land er blandt de væsentligste grunde til, at svineeksporten fra USA er faldet støt siden 2012, skriver nyhedsbureauet.

Det kinesiske svinekødsmarked er i rivende vækst og efterspørgslen trækker også priserne på både svinekød og hele svin op. Ifølge Rabobank vil Kinas svinekødsimport sætte rekord i år, men banken påpeger, at det er de europæiske og ikke de amerikanske svineproducenter, der vil nyde godt af det.

Ractopamin bruges flittigt i både USA, Mexico og Australien og tillades i mere end 100 lande verden over, men de vigtige markeder i Kina, Rusland og EU har forbudt stoffet og tillader ikke salg af kød fra svin, der har fået vækstfremmeren.

Ifølge Bloomberg er der kun en lille håndfuld af slagterier i USA, der kan sælge sit svinekød til Kina, herunder nogle som ejes af storkoncernen Smithfield Foods, der er et datterselskab til kinesiske WH Group.

Cheføkonom: Svinekød fra Danmark er højkvalitetskød

Kina og Rusland har sparket benene væk under fødevaresektoren

Danmark mistede svineeksport for 1,5 mia

Svineproducenter: Russisk boykot vil koste landbrug livet

Det danske tab af eksport til Rusland kan blive permanent

Mere fra FødevareWatch

Læs også

Relaterede

Trial banner

Seneste nyt

Se flere jobs

Seneste nyt fra Watch Medier