McDonald's slanker amerikansk forretning

McDonald's vil i 2015 lukke 59 amerikanske restauranter flere, end de åbner.
Tiltagene kommer, efter at McDonald's tidligere på sommeren præsenterede det største fald i salget i mere end et årti.
Det skriver The Daily Telegraph.
De madglade amerikanere, der stadig står for omkring en tredjedel af McDonald's omsætning, flokkes i langt højere grad end tidligere omkring konkurrerende fastfoodkæder såsom Chipotle Mexican Grill, der udmærker sig ved, at kunderne får lov til at bygge deres eget måltid. Det har vist sig at være et problem for McDonald's, der opererer med primært låste menuer. Som modsvar er burgergiganten således gået i gang med at teste det såkaldte TasteCrafted, hvor kunder selv kan vælge bolle og toppings.
I årets første halvår havde McDonald's globalt et fald på 22 pct. på bundlinjen, hvilket har gjort besparelser nødvendige. USA er derved ikke det eneste land, der fremover skal se mindre til McDonald's gyldne M. Også i Japan og Kina lukker kæden restauranter, ligesom topdirektøren for nyligt varslede fyringer i det amerikanske hovedkvarter.