Butiksejere mister troen på McDonald's

Troen på fremtiden falder mærkbart blandt McDonald's amerikanske franchisetagere.
Faktisk er butiksejernes forventninger til de kommende seks måneder de laveste i 12 år, mens tilliden til koncernledelsen også er for nedadgående.
Det skriver Slate-bloggen Moneybox på baggrund af en intern undersøgelse.
De i alt 29 adspurgte franchisetagere, der driver 200 butikker i USA, giver fremtidsudsigterne for deres forretning en bedømmelse på 1.69 ud af 5.0, hvilket er markant lavere end de historiske gennemsnit på 2.7.
Flere af deltagerne kritiserer samtidig ledelsen for at famle i blinde i sit forsøg på at vende nedturen i restaurantkæden, hvor salget er faldet fire måneder i træk. "Der er intet på menuen, der begejstrer vores kunder," skriver en butiksejer, mens en anden mener, at direktionen er løbet tør for ideer og mangler en klar strategi.
Adm. direktør Steve Easterbrooke har lanceret en række tiltag, siden han tiltrådte i starten af året med den bundne opgave at vende skuden i fast food-giganten.
McDonald’s har blandt andet gjort sin populære morgenmad tilgængelig hele dagen, mens kæden også har forsøgt sig med en rustik kyllingeburger. Ledelsen har samtidig varslet, at franchisetagerne skal have større frihed til at sætte deres eget præg på restauranterne i det ellers så topstyrede koncept.
Indtil videre ser ingen af tiltagene imidlertid ud til at virke for McDonalds, der snart forventes at præsentere endnu en salgsnedgang for juni.
McDonald's fortsætter slankekuren
Ny McDonald's-direktør skal holde snor i franchisetagereMcDonald's kaprer Obamas tidligere pressechef
McDonald’s dropper månedlige salgsopdateringer