FødevareWatch

Vestjyske producenter sælger nationalt under fælles brand

Under det fælles brand Niels & Sinne er 30 vestjyske producenter klar til at indtage den nationale detailscene og hylderne i SuperBrugsen- og Kvickly-forretninger over hele landet.

Foto: Mathias Christensen/Polfoto/Arkiv

Trenden omkring de lokale fødevarer ser ikke ud til at være blegnet i sommersolen.

I Vestjylland er 30 leverandører ifølge DR Midt- og Vestjylland gået sammen under fællesmærket Niels & Sinne, som i fremtiden bliver at finde i mange af Coops supermarkeder landet over. Ved at gå sammen kan de mange producenter sammen så klar med omkring 50 produkter, der strækker sig fra marmelade over te til snaps og pølser.

Ifølge Coop har danskerne i stor stil taget ideen om de lokalt producerede fødevarer til sig, og salget går rigtig godt.

"Vi sælger allerede lokale varer for et treciftret millionbeløb. Men vi forventer at nå op på omkring en milliard inden for få år," siger Jens Juul Nielsen, informationsdirektør i Coop, til DR Midt- og Vestjylland.

Navnet på det fælles brand, Niels & Sinne, er opstået med udgangspunkt i, at de to navne var de mest typiske i fiskerfamilier på vestkysten i Jylland for omkring 300 år siden.

Middelalderen skal sælge produkter fra 40 fynske producenter

Torvehallerne vil opruste på detail

Madklub skaber arbejdspladser

Ny handelsplatform til fødevarebranchen går i luften

Mere fra FødevareWatch

Stor uenighed om omfanget af sexismesager i restaurationsverdenen

Flere restauranter er begyndt at få øjnene op for sexisme- og chikaneproblemer, men der er grundet få indberettede sager uenighed om, hvor stort problemet i virkeligheden er. ”Bare fordi, der ikke kører nogle sager, betyder det ikke, at der ikke er et problem,” siger talsperson fra 3F.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs

Seneste nyt fra Watch Medier