FødevareWatch

Ny teknologi skal tømme Orklas flasker helt

Den norske fødevaregigant Orkla har købt sig adgang til en ny type emballage, som sikrer, at forbrugerne kan få hver eneste dråbe ud af flasken, når de køber selskabets mayonnaise.

Foto: Liquiglide/ screendump

Findes der noget mere irriterende, end når ketchuppen bare ikke vil komme ud af flasken eller tuben, og man banker og banker uden held for til sidst at ende med en tallerken fuld af ketchup eller en druknet hotdog? Eller når man bare ikke kan få den sidste rest mayonnaise ud af flasken?

Det problem har en amerikansk virksomhed efter eget udsagn fundet løsningen på, og man har netop indgået et samarbejde med den norske fødevarekoncern Orkla på området. Det skriver selskabet i en pressemeddelelse.

Selskabet hedder Liquiglide Inc. og har opfundet en speciel teknik til at sikre, at belægningen på indersiden af emballagen altid er glat, så indholdet let kan glide ud. Den specielle belægning er ifølge selskabet fremstillet af naturlige ingredienser og tilpasset specielt til hver enkelt produkttype.

Dermed kan emballagen til fødevarer for eksempel laves af fødevareingredienser, så produktet lever op til alle gældende sikkerhedsstandarder.

Første fødevareaftale

Teknologien kan bruges indenfor en lang række områder, og selskabet har allerede indgået aftaler med for eksempel en producent af lim i hjemlandet. Men den nye aftale med Orkla markerer det første samarbejde med en fødevareaktør.

De to har underskrevet en licensaftale, som giver Orkla rettighederne til at bruge emballageteknologien i sine mayonnaise-produkter i Norden, Tyskland, Benelux-landene og de baltiske lande.

”Vi har besluttet at samarbejde med Orkla, fordi de er et innovativt og førende forbrugsvareselskab i Norden og de baltiske lande. Vores eksklusive aftale understreger, at Liquiglides belægning skaber væsentlig værdi for forbrugerne, da den sikrer, at de kan få selv den allersidste dråbe [ud af tuben],” udtaler selskabets grundlægger og adm. direktør Dave Smith i meddelelsen.

Selskabet blev grundlagt i 2012 og udspringer fra forskning foretaget på det ansete amerikanske universitet Massachusetts Institute of Technology (MIT).

Se en demonstrationsvideo fra selskabet nedenfor:

 

Dansk startup vil revolutionere ketchup-effekten

Radikale vil forbyde skadelige kemikalier i mademballage

Forbrugerne vil have maden pakket i papir

Arla Sverige satser på naturvenlige mælkekartoner

Den rette indpakning kan sikre øko-eksporten

Store kartelbøder til emballage-virksomheder

Mere fra FødevareWatch

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

FødevareWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Seneste nyt fra Watch Medier