Der er fremgang på næsten alle fronter i det i dag britiske madportalsimperium under navnet Just Eat. Senest har virksomheden sat foden ned i det australske og newzealandske online take-outmarked med opkøbet af Menulog Group for 4,5 mia. kr.
Ifølge Børsen har fremgangen i madportalen også vakt opsigt i den amerikanske investeringsbank Morgan Standley, der i en ny rapport udråber Just Eat til at være en vækstraket med stort potentiale.
"Hvis Storbritannien, Danmark, Australien, Frankrig, Canada og Spanien når det fulde potentiale, estimerer vi, at indtjeningen kan stige til ca. 890 mio. pund (ca. 9,25 mia. kr.) og driftsresultatet til 400 mio. pund (ca. 4,15 mia. kr.), altså otte gange det nuværende niveau," hedder det i rapporten ifølge Børsen.
Investeringsbanken vurderer, Just Eat og egenudbringning af mad kan blive for take-outmarkedet, hvad Uber-appen har været for taxi-markeder rundt omkring på jorden.
I 2014 rundede omsætningen i Just Eat 157 mio. pund og indtjeningen steg til 32,6 mio. pund mod 14,1 mio. pund i 2013. I løbet af året gennemførte selskabet over 61 mio. ordrer fordelt på mere end 45.000 restauranter, hed det i det regnskab, som blev offentliggjort i sidste uge.
Just Eat blev grundlagt i 2001 i en kælder i Kolding. I dag kan man finde madportalen i Belgien, Brasilien, Canada, Danmark, Frankrig, Irland, Italien, Mexico, Holland, Norge, Spanien, Schweiz og Storbritannien.
Just Eat satser australsk for 4,5 mia
Ejer bag Frokost.dk: "Hvis der på et tidspunkt kom det rigtige tilbud…"