FødevareWatch

Milliardstor helsekoncern indtager Danmark

Den nordiske helsekæmpe Life åbner butik i København. Direktøren ser gode muligheder for ekspansion.

Der er gode penge i hvedegræspulver, økologiske chiafrø og betacaroten.

I hvert fald har den svenske helsekoncern Life bakset en milliardomsætning på benene og åbnet over 400 butikker i Sverige, Norge og Finland. Nu kaster Nordens største aktør inden for helsekost sig over det danske marked.

Til august åbner Life en butik i det københavnske shoppingcenter Fisketorvet, og der er gode muligheder for videre ekspansion, siger adm. direktør Lars Fins.

"Først skal vi lære markedet at kende og se, om danskerne tager godt imod os. Men hvis der opstår et godt ”ægteskab”, vil vi helt sikkert forsøge at blive rigtig store i Danmark," siger han.

Sidste år omsatte Life for 1,6 mia. kr. og udvidede sit territorium betragteligt med opkøb af den norske helsekostgrossist ValidusEngros A/S og den norske butikskæde ValidusButikkdrift.

Life-koncernen ejer og driver selv 151 butikker, mens resten er medlems- og franchisebutikker.

Ifølge Lars Fins er det danske marked på mange måder en tro kopi af det svenske, norske og finske, eftersom forbruget af helsekost, økologi og naturprodukter også her er stigende.

"Det seneste år har vi mødt stor efterspørgsel fra Danmark, og vi har allerede en vis kendskabsgrad i København, da en del københavnere besøger vores butik i Skåne. Derfor er det et naturligt skridt for os at åbne en butik i Danmark," siger Lars Fins.

Han vil ikke sætte tal på, hvor mange danske butikker Life har planer om at åbne, men understreger, at der er behov for »et tilstrækkeligt antal butikker til at kunne drive en sund virksomhed og tiltrække både medarbejdere og forbrugere.«

Hvis satsningen på det danske marked bliver en succes, vil Life også lave en webshop, siger Lars Fins.

Hos grossistfirmaet Helsam, der leverer økologiske fødevarer, kosmetik, kosttilskud og helsekost til de fleste helsebutikker herhjemme, tager man Life-koncernens indtog i Danmark med ophøjet ro. Helsam har selv en butik i København og to i Sønderborg, som indgår i Helsams franchisekæde af i alt 17 butikker.

Susanne Schou, der sammen med sin mand Erik Schou står i spidsen for Helsam, ser Life som både konkurrent og samarbejdspartner.

"Jeg tror, at Life vil købe en del varer gennem os, fordi vi har kendskab til markedet og forhandler produkter, som lever op til Danmarks særlovgivning inden for helsekost og kosttilskud. Men samtidig er vi også klar over, at konkurrencen på markedet nu bliver endnu hårdere for de danske helsebutikker," siger Susanne Schou.

Helsam omsatte i seneste regnskabsår for knap 345 mio. kr. og har dermed løftet sin omsætning med over 20 pct. på to år. En del af selskabets strategi er at åbne flere butikker, helst ved hjælp af franchisetager.

Salget af helsekost herhjemme er stigende, men det er konkurrencen også, både hvad angår fysiske butikker og webshops, mener Susanne Schou.

"Vi tilpasser løbende vores koncepter for at efterkomme forbrugernes behov, og blandt andet har vores click and collect-koncept allerede et tæt samarbejde med knap 100 butikker i Danmark. Og vi følger selvfølgelig Lifes indtog i Danmark nøje," siger hun.

Sparsommelige bakterier trækker vækst i Chr. Hansen

Coop åbner Skandinaviens største økobutik - i Sverige

Relaterede

Seneste nyt

Fødevarejob

Se flere

Se flere

Seneste nyt fra Watch Medier