FødevareWatch

Franchisetagerne står i kø ved stalddøren

Landmændenes egen afsætningskanal Landmad.dk er klar til at åbne butik nummer to - og der er mange flere på vej.

Foto: Presse

"Hvorfor skal vi importere al den mad, når vi hver dag står tidligt op og laver tonsvis af fødevare? Hvorfor skal maden transporteres så langt?"

Sådan spurgte bondekonen, som hun omtaler sig selv, Louise Dolmer sig selv og sine "landmandsvenner" for godt tre år siden.

Derfor åbnede hun en gårdbutik hjemme i Grenå, hvorfra der kunne købes varer fra gårdens dyr og marker. I løbet af det seneste års tid er ideen blevet videreudviklet, hvorfor Louise Dolmer åbnede franchisekæden Landmad.dk.

En kæde, der består af webshops og lokale butikker, der sælger lokalt producerede kvalitetsfødevarer direkte fra områdets stalde, hønsehuse og marker. Alt lige fra fløde og flæsk til rødbeder og boller.

Ambitionen er at åbne 50 butikker i løbet af fem år i byer med over 20.000 indbyggere. Det er allerede ved at tage fart. Gårdbutik nummer to er på vej til åbne i Roskide, og der er således 35 interesserede franchisetagere, der gerne vil være med.

Og der er mange flere på vej, lyder det.

"Vi vil med hele vejen, og vi vil være med til at højne kvaliteten af, hvad man kan få i den traditionelle dagligvarehandel, hvor pris er den efterhånden eneste faktor. Præcis derfor har vi udviklet en ny made at både handle fødevare på, men i høj grad også at sælge fødevare på," siger Louise Dolmer.

Bondekonen og iværksætteren har modtaget EU-støtte til at udvikle konceptet, der er på vej til at blive gjort landsdækkende. Blandt andet med butikker i København og Aarhus.

I et tidligere interview med Finans.dk siger hun, at de enkelte franchisetagere "kan trække på blandt andet webbutik, markedsføring, lagerstyring, fælles indkøb, rådgivning og hele det sæt af manualer, der er udarbejdet på basis af erfaringerne fra testbutikken i Grenaa."

Målet er, at omkring en tredjedel af salget skal komme fra webbutikken, som de enkelte butikker kan koble sig på.

Lokal franchisekæde vil åbne 50 butikker

Bortvist direktør overførte 310.000 til private konti

Investor trak stikket på konkursramt madmarked

Mere fra FødevareWatch

Chokoladekoncern undskylder til Kina

Chokoladekoncernen Mars har været ude med en officiel undskyld til Kina, hvor den bl.a. understreger, at Mars ”respekterer Kinas nationale suverænitet”. Det sker, efter koncernen har refereret til Taiwan i en reklamekampagne.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

FødevareWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Seneste nyt fra Watch Medier