FødevareWatch

Nowaco er Nordjyllands globale købmand

Milliardkoncernen Nowaco ligger midt i Aalborg, men pengene tjenes på at købe og sælge fødevarer i stort alle verdens afkroge. Det hele begyndte i 1972 med Preben K. Nielsen i front - og der er han stadig.

Foto: René Schütze, Jyllands-Posten

De ansatte i aalborgensiske Nowaco jagter hver dag en marginal gevinst, når de indgår millionhandler om bl.a. fisk, grøntsager og grisetæer med kunder spredt ud over hele verden.

Men hvis bare omsætningen er høj nok, og købmandsevnerne er i top, ender bundlinjen med at sprudle, når året er slut. Og det gør den i Nowaco – sprudler - efter et 2014, hvor der blev landet et rekordstort overskud før skat på 49,0 mio. kr.

For mange dæmpes begejstringen over overskuddet givetvis en smule, når blikket rammer omsætningen i den nordjyske handelsvirksomhed, der sidste år snusede til 2,5 mia. kr. Men det er vilkårene, lyder det fra adm. direktør Preben K. Nielsen, der efter 43 år i spidsen for Nowaco ser gennem branchen som en røntgenmaskine.

"De seneste 2-3 år er vores gennemsnitsavance steget 0,2 pct., og ud af en omsætning på 2,5 mia. kr. er det jo mange penge. Men du kan ikke tjene mere end 2 pct., for så er der andre selskaber, som træder til," siger den 78-årige Nowaco-chef.

Selv om der hver eneste dag skal kæmpes indædt, for at marginalerne er på Nowacos side, er Preben K. Nielsen en glad mand, som han sidder der bag skrivebordet i kontoret på 4. etage i Nowaco-bygningen midt i Aalborg med en kop kaffe i hånden og udsigt til et par fridage i familiens hus i Spanien.

Der er da også sket meget, siden han i 1972 sammen med hustruen Juttine startede Nowaco i parrets soveværelse med en slidt skrivemaskine og tre brugte borde; Nowaco anno 2015 er en milliardkoncern med kontorer i 15 lande og 140 ansatte.

Og opskriften på succesen?

"Vi er ikke bare nogen, der lukrerer på de varer, som leverandørerne producerer med møje og besvær. Vi finder varen, køber varen, finansierer varen, og så tager vi kreditrisikoen ved kunderne, transportrisikoen og valutarisikoen. Der er mange risici forbundet med at drive handelsvirksomhed," siger Preben K. Nielsen.

I samme åndedrag erkender han, at Nowaco da også løber ind i en lussing fra tid til anden, når valutakurserne driller, eller kunder går konkurs.

"Det kan man ikke undgå, når man omsætter for 2,5 mia. kr. Men med en bruttoavance på 3-5 pct. og 2 pct. tilbage på bundlinjen, skal der ikke laves ret mange fejl til en million eller to, før bundlinjen forsvinder. Derfor handler det om at styre sin risiko og sørge for, at man taber mindre, end man tjener. Ellers går det galt," lyder de vise ord, der er essensen af årtiers erfaringer med handel med alt fra frosne fisk til hønsefødder.

Det sidste er en stor delikatesse i Kina. Det var der bare ingen, der for alvor vidste i den danske slagteribranche, før Preben K. Nielsen fik øje på muligheden under en tur til Asien.

Og evnen til altid at være vaks ved havelågen får da også en stor del af skylden for, at Nowaco har fundet den magiske forretningsnøgle.

"På en eller anden måde ligger vi lunt i svinget i branchen både omsætnings- og indtjeningsmæssigt. Det er nok, fordi vi er gode til at være først med det sidste," siger Preben K. Nielsen.

De første kunder er sjældent de bedste

Senest har Nowaco kastet sig over Afrika, der er en væsentlig årsag til de senere års markante vækst.

"Vi satser meget på Afrika, og det går faktisk meget godt," siger Preben K. Nielsen, der fik den første lærestreg i Ghana:

"Det giver tit problemer, når man går ind på et nyt marked, fordi de første kunder sjældent er de bedste. Så det kostede lidt lærepenge at starte op, men nu er det en alle tiders forretning," forklarer den nordjyske købmand, som har uddannet flere af de kolleger, der i dag er blandt Nowacos største konkurrenter.

Selv om Nowaco-salget er vokset 63 pct. de seneste fem år, ville Preben K. Nielsen gerne være vokset endnu mere. Men modsat mange andre brancher er handelsvirksomheder begrænset af deres vigtigste råstof: Medarbejderne.

"Det, vi kan her i huset, kan man ikke lære på universitetet. Vores begrænsning ligger i at få de rigtige folk. Derfor kan vi heller ikke ekspandere så hurtigt rundt om i verden, som vi gerne vil, fordi det tager tid at finde de rigtige folk," siger Nowaco-topchefen.

Udfordringen har dog ikke sat koncernens vokseværk på hold. I stedet lyder meldingen, at planen i 2015 er at åbne 2-3 nye kontorer rundt om i Europa og måske også et kontor i Afrika. For selv om internettet har gjort verden mindre, har det ikke sendt handelsvirksomheder som Nowaco på pension.

"Selv om alt bliver digitaliseret, og folk kan handle på internettet, tror jeg på, at verden er skruet sådan sammen, at man aldrig helt kan undgå den direkte kontakt – den form for handel, vi bedriver. Og så er der også masser af muligheder, hvis man kan se dem," siger Preben K. Nielsen, der trods titlen som adm. direktør har overladt den daglige ledelse til andre kræfter – herunder den yngste datter Katja Nowak Nielsen.

"I stedet prøver jeg at være inspirator og være den, der lægger strategien," siger han.

Men der bliver vel lyttet, når du siger noget?

"Kun hvis jeg siger noget fornuftigt," siger Preben K. Nielsen med et stort smil og fastslår, at han hader ja-sigere:

"Det kan godt være, at jeg bliver irriteret på folk, der taler mig imod. Men jeg vil dø for deres ret til at irritere mig, for man kan jo ikke bruge ja-sigere til noget som helst."

Nowaco leverer stærke tal for året

Fisk fra Nowaco hitter i Afrika

Mere fra FødevareWatch

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

FødevareWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Seneste nyt fra Watch Medier