FødevareWatch

McDonald’s dropper månedlige salgsopdateringer

Fastfood-giganten McDonald’s vil have mere fokus på langsigtede resultater i en tid, hvor man prøver at få forretningen på rette køl. Derfor vil koncernen ikke længere aflægge månedlige salgsopdateringer.

Foto: Nam Y. Huh/AP

Den amerikanske fastfood-kæde McDonald’s har været presset på salget igennem længere tid, ikke mindst i hjemlandet, og derfor ansatte man for nylig Steve Easterbrook som ny adm. direktør.

Han har en stor opgave foran sig med at få vendt skuden og få forretningen på rette køl igen, og i den forbindelse har topchefen besluttet sig for at anskaffe koncernens praksis med at aflægge månedlige opdateringer om salget.

Det skriver Bloomberg.

Verdens største fastfood-kæde har igennem længere tid rapporteret om såkaldt same-store sales – altså salget i de butikker, som har været åbne i begge perioder, men det skal væres slut nu, da Steve Easterbrook vil flytte fokus over på de langsigtede resultater i stedet, skriver nyhedsureauet.

Den sidste månedlige opdatering, for maj, vil blive offentliggjort 8. juni, og herefter vil McDonald’s kun komme med nyt om salget hvert kvartal, som de fleste selskaber har for vane.

Ifølge en analytiker giver det god mening at flytte fokus over på de langsigtede resultater, når en virksomhed er i gang med en turnaround. Og man så et lignende tiltag fra kaffekæden Starbucks, da de var midt i en turnaround omkring 2010.

McDonald’s nærmeste konkurrenter såsom Burger King, KFC, Pizza Hut og Taco Bell rapporterer heller ikke månedlige salgstal.

Nye boller på burgeren

Vestager kigger på europæisk skattefidus hos McDonald's

Ny McDonald's-plan udløser medarbejderprotest

McDonalds lider under svigtende salg

Analyse: Krampetrækninger fra fastfoodkæmperne

Mere fra FødevareWatch

Spar styrker fokusset på egne mærker

Detailkædens egne private label-varer skal fylde mere i sortimentet, og der sættes derfor fut under udviklingen af nye sortimenttilføjelser på tværs af kategorier som frost, friske fødevarer og non-food. Ifølge mediet The Grocer sker det i et forsøg på at imødekomme forbrugernes efterspørgsel efter billigere varer i en tid med tårnhøj inflation. Hvilke konkrete produkter, der kommer ud af Spars øgede fokus på private label-mærkerne, melder historien intet om, men detailkæden meddeler, at man har planer om at skabe 90 nye produktlinjer i løbet af 2023 på tværs af alle tre kategorier. Kædedirektør, Louise Hoste, uddyber:”Taget leveomkostningskrisen i betragtning kommer Spars brandteam uden tvivl til at gennemgå alle kategorier for at sikre, at kunderne har passende muligheder for at nå deres budgetter, uanset om det er kunder, der stadig ønsker at forkæle sig med premium, eller kunder, der leder efter billigere varer.”Tilbudsjagten er nu også gået ind på Coops egne mærkerLeverandører om årsforhandlinger: ”Alle ender med at fire på indtjeningen”Danskerne flokkes om tilbud - analysehus peger nye tendenser ud

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

FødevareWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Seneste nyt fra Watch Medier