NorgesGruppen-kæde opruster på tun

Den norske detailkæde Unil vil nu udvide sit udbud af tun efter at have indgået en aftale om MSC-mærket fisk.
Foto: Thomas Borberg / Ritzau Scanpix
Foto: Thomas Borberg / Ritzau Scanpix

Den norske detailkæde Unil, en del af NorgesGruppen som også er hovedaktionær i Dagrofa, går nu i offensiven på tun.

Hvor kæden i 2014 hverken øgede sit udbud af tun eller reklamerede for det på grund af uklarhed omkring bæredygtighedsforhold, ser det anderledes ud i 2015.

Efter at have indgået aftale med the Pacifical – et globalt marketingselskab grundlagt i 2011 - om at importere MSC-certificeret tun fra PNA øerne, vil man i indeværende år øge udbuddet af den populære fisk, fortæller senior indkøbsmanager Einar Mosvoll til Undercurrent News.

PNA henviser til østater som Salomon øerne og Papua New Guinea, og the Pacifical er oprettet med henblik på at promovere ø-staterne og deres handel med MSC-mærket tun af arten skipjack. 

Det norske forbrug af tun stiger, og 70 pct. af forbrugerne angiver ifølge Mosvoll, at de ønsker at spise mere fisk.

”Som detailhandel er vi forberedt på at betale en merpris for at købe certificeret tun; man risikerer at miste de mest pris-følsomme forbrugere, når man tager en højere pris, men vi tror at det udvalg af produkter vi kan tilbyde kan tiltrække ekstra købere,” siger Einar Mosvoll.

Unil er NorgesGruppens private label- og importdivision. Unil forventer i år kategorivækst på tun, når kæden begynder sin marketingkampagne og øger sit udbud af forskellige tunudskæringer.

NorgesGruppen vokser på top og bund

Dagrofa tager endnu et år med stort minus

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu


Læs også