FødevareWatch

PepsiCo lander bedre resultat end ventet

Snack-producenten, der står bag Pepsi, leverer over forventningerne takket være frasalg af chips-mærke og nedskæringer.

Foto: John Raoux/AP/POLFOTO

Verdens største "snack"-producent og næststørste læskedrikproducent, PepsiCo, aflagde inden torsdagens åbning af det amerikanske aktiemarked regnskab for årets første kvartal. En stærk dollar medførte et fald i omsætningen i kvartalet på 3 pct., skriver Reuters

Nettoomsætningen blev opgjort til 12,22 mia. dollar mod 12,62 mia. dollar i samme periode sidste år. Trods faldet i omsætningen var indtjeningen per aktie højere end ventet. Den blev opgjort til 83 cent per aktie, mens analytikerne kun havde ventet et resultat på 79 cent.

Fremgangen blev realiseret gennem omkostningsbesparelser og fremgang i salget af Lays-chips i Nordamerika på 3 pct. til 3,3 mia. dollar. Omkostningerne er blevet skåret 5 pct. til 5,4 mia. dollar i kvartalet mod 5,74 mia. dollar året før.

I det amerikanske formarked stiger Pepsi-aktien med 0,5 pct. til 97,8 dollar for en aktie.

Coca-Cola overrasker på bundlinjen

PepsiCo overtager vigtigt sportssponsorat fra ærkerival

Pepsi detroniserer Diet Coke som USAs sodavand nr. 2 

Mere fra FødevareWatch

Spar styrker fokusset på egne mærker

Detailkædens egne private label-varer skal fylde mere i sortimentet, og der sættes derfor fut under udviklingen af nye sortimenttilføjelser på tværs af kategorier som frost, friske fødevarer og non-food. Ifølge mediet The Grocer sker det i et forsøg på at imødekomme forbrugernes efterspørgsel efter billigere varer i en tid med tårnhøj inflation. Hvilke konkrete produkter, der kommer ud af Spars øgede fokus på private label-mærkerne, melder historien intet om, men detailkæden meddeler, at man har planer om at skabe 90 nye produktlinjer i løbet af 2023 på tværs af alle tre kategorier. Kædedirektør, Louise Hoste, uddyber:”Taget leveomkostningskrisen i betragtning kommer Spars brandteam uden tvivl til at gennemgå alle kategorier for at sikre, at kunderne har passende muligheder for at nå deres budgetter, uanset om det er kunder, der stadig ønsker at forkæle sig med premium, eller kunder, der leder efter billigere varer.”Tilbudsjagten er nu også gået ind på Coops egne mærkerLeverandører om årsforhandlinger: ”Alle ender med at fire på indtjeningen”Danskerne flokkes om tilbud - analysehus peger nye tendenser ud

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

FødevareWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Seneste nyt fra Watch Medier