Øko-salget satte rekord i 2014

Danskerne er for alvor begyndt at købe økologisk, når der skal handles ind til aftensmaden.
Nye tal fra Danmarks Statistik viser, at salget af økologiske fødevarer nåede 6,2 mia. kr. sidste år, hvilket er en stigning på seks pct. i forhold til året før.
Reelt er der dog røget endnu flere øko-varer i indkøbskurven, da priserne samtidig er faldet, og måler man i tons, er der sket en stigning på otte pct. I alt udgør økologien nu 7,6 pct. af detailhandlens omsætning.
”Der er aldrig tidligere blevet solgt så mange økologiske varer som i 2014. Og tendensen klar: Danskerne vil have endnu flere varer, som tager særligt hensyn til dyrevelfærden og er produceret uden brug af kemi. Danskerne har for alvor taget økologi til sig, og næsten halvdelen køber i dag øko-varer hver eneste uge,” udtaler markedschef Henrik Hindborg.
Det er fortsat mælk, æg og ost, der står for den største del af salget med 35 pct. af den samlede omsætning, efterfulgt af frugt og grønt og basisvarer som mel, gryn og ris.
Den økologiske kød er imidlertid også på vej frem og udgjorde i 2014 otte pct. af det samlede salg, hvilket svarer til en stigning på 21 pct. i forhold til 2013. Samtidig er mængden af svinekød alene steget med 43 pct.
Mere vækst i vente
Den danske detailhandel har fra årsskiftet satset stort på økologi, hvor alt fra discountkæder til supermarkeder har øget sortimentet og sænket priserne.
Coop gik forrest fra nytår, hvor kæden besluttede at sænke priserne med 200 mio. kr. om året i alle kædens butikker, mens Dansk Supermarkeds Netto og Føtex også har fået flere øko-varer på hylderne.
Hos Dansk Supermarked tror man på, at danskernes appetit på økologi kun vil vokse i det igangværende år.
”2015 er begyndt med tocifret vækst på frugt og grønt, mejeriprodukter og kød, og især Føtex har haft en markant vækst på økologisk frugt og grønt på hele 35 procent i første kvartal af 2015,” udtaler Jeppe Dahl Jeppesen, indkøbsdirektør for ferskvarer.
Landbrug & Fødevarer melder også om øget optimisme hos de økologiske bønder, der kan mærke, at efterspørgslen på deres varer er støt stigende.
"Der er nogle varegrupper, som forbrugeren har taget hurtigere imod end andre. Men der er en konstant udvikling indenfor økologien. For et par år siden steg salget af økologisk kød meget langsomt, men nu buldrer det derudaf. Faktisk er vi tæt på at mangle økologisk kød i Danmark," udtaler Kirsten Lund Jensen, økologichef i Landbrug & Fødevarer.
Arla satser stort på økologi i hele verden
Relaterede artikler:
Økologien flytter på landet
For abonnenter
Irma-chef: Branchen bør satse på 20 procent økologi
For abonnenter