FødevareWatch

Novozymes lander højere overskud end ventet

Ingrediensvirksomheden har klaret sig lidt bedre end analytikerne havde forventet i første kvartal. Føde- og drikkevarer-afdelingen omsatte for 921 mio. kr., mens landbrug og foder havde et super kvartal.

Foto: Novozymes/ PR

Novozymes kom ud af første kvartal af 2015 med et overskud af primær drift (EBIT) på 979 mio. kr. og et nettoresultat på 707 mio. kr. mod henholdsvis 923 mio. kr. og 694 mio. kr. i den tilsvarende periode af 2014.

Dermed klarede selskabet sig lidt bedre end ventet af analytikerne.

Medianen af ni analytikeres estimater, indsamlet af Ritzau Estimates før regnskabet, var et EBIT-resultat på 958 mio. kr. og et overskud efter skat på 693 mio. kr.

Novozymes' omsætning steg i kvartalet 18 pct. til 3579 mio. kr. fra 3033 mio. kr. i første kvartal året før, mens overskudsgraden faldt til 27,4 pct. fra 30,4 pct.

Til sammenligning var der ifølge Ritzau Estimates ventet en omsætning på 3515 mio. kr. og en driftsmarginal på 26,9 pct. Den høje driftsmarginal i kvartalet sidste år skyldets en ekstraordinær indtægt fra overførslen af aktiver til Monsanto.

Opjusterer forventningerne

Novozymes opjusterer i regnskabet sine 2015-forventninger målt i kroner, men til et niveau, der målt på top- og bundlinjen ligger i underkanten af analytikernes estimater.

Enzymproducenten venter nu i 2015 en salgsvækst i danske kr. på 16-18 pct. mod tidligere 13-15 pct. Forventningerne til den organiske toplinjevækst er uændret 7-9 pct.

Resultatet af primær drift (EBIT) ventes nu at vokse med 15-17 pct. mod tidligere 12-14 pct. Endelig forudser Novozymes, at overskudsgraden for hele regnskabsåret lander omkring de 27 pct. mod tidligere "26-27 pct.".

Forventningerne til salgsvæksten i danske kroner indikerer et salg for hele året på 14,5-14,7 mia. kr., et resultat af primær drift på 3892-3959 mio. kr. og et resultat efter skat på mellem 2802 og 2853 mio. kr.

Til sammenligning venter analytikerne ifølge estimater indsamlet af Ritzau Estimates et salg på 14,77 mia. kr. for hele 2015, et resultat af primær drift (EBIT) på 3945 mio. kr. og et nettoresultat på 2880 mio. kr.

Bagere og sundhed gav vækst

Novozymes’ salg af enzymer til føde- og drikkevareindustrien steg i første kvartal af 2015 til 921 mio. kr. fra 797 mio. kr. i den tilsvarende periode året før.

Det var bedre end ventet blandt analytikerne ifølge Ritzau Estimates, der havde et estimat for divisionen på en vækst til 877 mio. kr.

Væksten var på 16 pct. i kvartalet, men meget af det skyldtes valutaudsving. Målt i lokal valuta og på organisk basis var der således kun en fremgang på 5 pct. i salget i divisionen.

"Salget til bageriindustrien og til fremstilling af sunde fødevarer fortsatte den positive udvikling fra 2014 og bidrog mest til væksten. Salget til stivelsesindustrien var stabilt," skriver Novozymes i regnskabet.

Novozymes salg inden for forretningsområdet Landbrug og foder steg 43 pct. til 649 mio. kr. i første kvartal af 2015 fra 455 mio. kr. i den tilsvarende periode året før.

Landbrug og foder havde godt kvartal

Det var langt bedre end ventet blandt analytikerne, der havde forventet et salg i divisionen på 555 mio. kr. ifølge Ritzau Estimates.

Divisionen omfatter salg af foderenzymer og mikroorganismer til akvakultur og landbrug (BioAg).

Målt på organisk basis steg salget 40 pct., mens væksten dog kun var på 32 pct., hvis man justerer for effekten af Novozymes' BioAg Alliance-aftale med Monsanto fra februar 2014.

"Salgsvæksten skyldes gode resultater inden for både BioAg og foder samt positive tidsforskydninger af salget kvartalerne imellem," skriver Novozymes.

Netop Monsanto-aftalen bidrog også med "kraftig salgsvækst" takket være større beplantning af soja i forhold til majs og større salg til dyrkning af bælgplanter.

"Derudover understøttede vellykkede kampagner for tidlig ordreafgivelse og tidligere forsendelser den kraftige vækst i 1. kvartal 2015 i forhold til samme periode sidste år. I 1. kvartal 2015 indregnede Novozymes 81 mio. kr. i udskudte indtægter som omsætning," skriver selskabet.

Novozymes skruer op for innovation til kinesisk marked

Novozymes-direktør: Kina har drillet os i 2014

Novozymes kigger ind i positivt 2015 med ny strategi

Novozymes direktionsmedlemmer udnytter optioner for 24 mio

Mere fra FødevareWatch

Spar styrker fokusset på egne mærker

Detailkædens egne private label-varer skal fylde mere i sortimentet, og der sættes derfor fut under udviklingen af nye sortimenttilføjelser på tværs af kategorier som frost, friske fødevarer og non-food. Ifølge mediet The Grocer sker det i et forsøg på at imødekomme forbrugernes efterspørgsel efter billigere varer i en tid med tårnhøj inflation. Hvilke konkrete produkter, der kommer ud af Spars øgede fokus på private label-mærkerne, melder historien intet om, men detailkæden meddeler, at man har planer om at skabe 90 nye produktlinjer i løbet af 2023 på tværs af alle tre kategorier. Kædedirektør, Louise Hoste, uddyber:”Taget leveomkostningskrisen i betragtning kommer Spars brandteam uden tvivl til at gennemgå alle kategorier for at sikre, at kunderne har passende muligheder for at nå deres budgetter, uanset om det er kunder, der stadig ønsker at forkæle sig med premium, eller kunder, der leder efter billigere varer.”Tilbudsjagten er nu også gået ind på Coops egne mærkerLeverandører om årsforhandlinger: ”Alle ender med at fire på indtjeningen”Danskerne flokkes om tilbud - analysehus peger nye tendenser ud

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

FødevareWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Seneste nyt fra Watch Medier