FødevareWatch

Ugen der gik: Fødevareforlig, Dagrofa og amerikanske kæder

Regeringen landede et bredt fødevareforlig, Dagrofa præsenterede endnu et underskud, mens der var nyt fra både danske og amerikanske konceptkæder i ugen, der gik.

Foto: Af Gorm Branderup, Jyllands-Posten

Regeringen lander bredt fødevareforlig

Regeringen indgik fredag et nyt fødevareforlig til  345,4 mio. kr. sammen med Enhedslisten, SF, Konservative, Venstre og Dansk Folkeparti. Forliget gælder i fire år, og det indeholder blandt andet en øget indsats på området for fødevaresikkerhed og en etablering af en whistleblower-ordning for fødevarearbejdere.

Bredt fødevareforlig skal fange brodne kar

Hækkerup: L&F godt tilfreds med fødevareforlig

DI positiv over for nyt fødevareforlig

Dan J. åbner for privat fødevarekontrol

 

Adm. direktør i Dagrofa, Per Thau. | Foto: Lars Krabbe/Polfoto/Arkiv
Adm. direktør i Dagrofa, Per Thau. | Foto: Lars Krabbe/Polfoto/Arkiv

Dagrofa leverer et stort underskud

Dagrofa, der står bag Spar, Kiwi og Meny, leverede endnu et stort underskud, da den norskejede detailkoncern præsenterede årsregnskab. Adm. direktør Per Thau ser dog lyst på fremtiden og forventer organisk vækst i det kommende år.

Dagrofa tager endnu et år med stort minus

Dagrofa-topchef: Vækst i 2015 er afgørende

Dagrofa klar med onlinesupermarked

Kiwi vil have franchise-koncept

 

Den amerikanske burgerkæde Hwy 55 er inspireret af 50'ernes diners. | Foto: Presse/Hwy 55
Den amerikanske burgerkæde Hwy 55 er inspireret af 50'ernes diners. | Foto: Presse/Hwy 55

Amerikanerne kommer!

De amerikanske franchisekæder har for alvor fået øjnene op for det danske marked, og torsdag meldte endnu en spiller sig på banen, da burgerkæden Hwy 55 annoncerede, at den åbner to restauranter i Danmark. Danskerne kan dog også være med og både Flammen og Bone's oplever stor fremgang.

Amerikansk burgerkæde på vej til Danmark

Starbucks har kurs mod danske kantiner

Dansk Sunset-ejer vil overtage svensk fastfoodkoncern

Jyske Bone's satser på København

Restaurant-stiftere tjener 30 mio på store bøffer

 

Plus det løse...

Modemilliardær bliver ny formand hos Nemlig.com

Storaktionær forlader rigmands fastfood-satsning

Danæg køber op i Finland

De 5 Gaarde klar med stort mejerisats

Middelalderen skal sælge produkter fra 40 fynske producenter

Dansk Cater fletter fingre med lokal netbutik

Lagkagehuset flytter til London

Mere fra FødevareWatch

Spar styrker fokusset på egne mærker

Detailkædens egne private label-varer skal fylde mere i sortimentet, og der sættes derfor fut under udviklingen af nye sortimenttilføjelser på tværs af kategorier som frost, friske fødevarer og non-food. Ifølge mediet The Grocer sker det i et forsøg på at imødekomme forbrugernes efterspørgsel efter billigere varer i en tid med tårnhøj inflation. Hvilke konkrete produkter, der kommer ud af Spars øgede fokus på private label-mærkerne, melder historien intet om, men detailkæden meddeler, at man har planer om at skabe 90 nye produktlinjer i løbet af 2023 på tværs af alle tre kategorier. Kædedirektør, Louise Hoste, uddyber:”Taget leveomkostningskrisen i betragtning kommer Spars brandteam uden tvivl til at gennemgå alle kategorier for at sikre, at kunderne har passende muligheder for at nå deres budgetter, uanset om det er kunder, der stadig ønsker at forkæle sig med premium, eller kunder, der leder efter billigere varer.”Tilbudsjagten er nu også gået ind på Coops egne mærkerLeverandører om årsforhandlinger: ”Alle ender med at fire på indtjeningen”Danskerne flokkes om tilbud - analysehus peger nye tendenser ud

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

FødevareWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Seneste nyt fra Watch Medier