Her er de 10 største netsupermarkeder i EU
I Danmark vokser onlinesupermarkeder som Nemlig.com, Irma.dk, Osuma.dk og iPosen.dk for tiden kraftigt, men ude i Europa har et par af de store internationale koncerner forlængst passeret nogle af de omsætningsmilepæle, som det kun er muligt at drømme om, når man kun sender ud til danske kunder.
I en opgørelse fra Retail-Index.com omsatte franske Cora.fr som det 10. største onlinesupermarked i EU for 1,5 mia. kr. i 2013. Til sammenligning kunne Nemlig.com for et par uger siden offentliggøre, at man i 2013/2014 havde øget toplinjen med 150 pct. i forhold 2012/2013-regnskabet, dog uden at komme beløbet nærmere, end at det befinder sig i nærheden af den ene milliard kroner.
Men fra listens 10. plads er der et godt stykke op til hollandske Albert, der er del af den store Ahold-koncern. I 2013 omsatte den koncern for 2,53 mia. kr. på onlinehandel, mens britiske Waitrose ud af en samlet omsætning på godt 53 mia. kr. omsatte godt 2,6 mia. kr. i onlinebutikken.
På listens 7. plads finder man ligeledes britiske Ocado Ltd., der udelukkende er onlinehandel, som samlet omsatte for hele 7,5 mia. kr, mens franske Groupe Auchan omsatte for 8,4 mia. kr. ud af en samlet koncernomsætning på 357 mia. kr.
Den kendte Sainsbury's omsatte i 2013 for 8,7 mia. kr. alene i onlinebutikken, mens franske E.Leclerc indtog listens fjerdeplads med en omsætning på 9,4 mia. kr. I den samlede koncernomsætning udgjorde det stadig kun omkring 3 pct.
Britiske ASDA indtog tredjepladsen med en omsætning på 10,4 mia. kr., mens de franske detailgiganter fra Carrefour i 2013 omsatte for en hel milliard mere.
Og helt på toppen af listen fra Retail-Index finder man de klart største, når det kommer til nethandel, men også en af de største globale detailspillere.
Tesco omsatte i 2013 for massive 22,2 mia. kr. online. Dog fylder det stadig ikke ret meget i den samlede koncernomsætning, der løb op i mere end 460 mia. kr.
Kan Nemlig.com fastholde momentum?
Sådan bliver fremtidens indkøbsnet
Relaterede artikler:
Kan Nemlig.com fastholde momentum?
For abonnenter
Sådan bliver fremtidens indkøbsnet
For abonnenter
Næste stop for e-handel: Dagligvarer
For abonnenter