FødevareWatch

Mærsk-topchef på vej ind i Unilever

Nils Smedegaard Andersen er indstillet til en plads i bestyrelsen i den internationale koncern, der dækker over flere kendte fødevaremærker.

Nils Smedegaard Andersen har været topchef i Mærsk siden 2007. | Foto: Michael Hansen/Polfoto/Arkiv

Nils Smedegaard Andersen, adm. direktør i Mærsk, er på vej til at indtage en plads i bestyrelsen i Unilever.

Den internationale koncern skriver på sit website, at bestyrelsesformand Michael Treschow har indstillet den danske topchef til valg på en generalforsamling d. 30. april.

Den 56-årige direktør er en af dansk erhvervslivs største profiler. Han har været adm. direktør for A.P. Møller-Mærsk siden 2007 og har tidligere stået i spidsen for Carlsberg fra 2001-2007.

Han sidder desuden i bestyrelsen for Dansk Supermarked og har en fortid i forskellige stillinger i Tuborg og Danske Sukkerfabrikker.

I Unilever vil han få medansvar for en række store brands inden for dagligvarer som Knorr, Frisko, Hellmann’s og Lipton.

Koncernen har imidlertid haft det svært på det seneste og måtte konstatere et fald i omsætningen på 2,7 pct. i fjerde kvartal af 2014.

Dansk Unilever-chef skal skabe globale resultater

Unilevers vækst lever ikke helt op til forhåbningerne

Unilever bakker op om Tesco

Der skal smør på brødet i margarinebranchen

Mere fra FødevareWatch

Spar styrker fokusset på egne mærker

Detailkædens egne private label-varer skal fylde mere i sortimentet, og der sættes derfor fut under udviklingen af nye sortimenttilføjelser på tværs af kategorier som frost, friske fødevarer og non-food. Ifølge mediet The Grocer sker det i et forsøg på at imødekomme forbrugernes efterspørgsel efter billigere varer i en tid med tårnhøj inflation. Hvilke konkrete produkter, der kommer ud af Spars øgede fokus på private label-mærkerne, melder historien intet om, men detailkæden meddeler, at man har planer om at skabe 90 nye produktlinjer i løbet af 2023 på tværs af alle tre kategorier. Kædedirektør, Louise Hoste, uddyber:”Taget leveomkostningskrisen i betragtning kommer Spars brandteam uden tvivl til at gennemgå alle kategorier for at sikre, at kunderne har passende muligheder for at nå deres budgetter, uanset om det er kunder, der stadig ønsker at forkæle sig med premium, eller kunder, der leder efter billigere varer.”Tilbudsjagten er nu også gået ind på Coops egne mærkerLeverandører om årsforhandlinger: ”Alle ender med at fire på indtjeningen”Danskerne flokkes om tilbud - analysehus peger nye tendenser ud

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

FødevareWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Seneste nyt fra Watch Medier