FødevareWatch

Hjem-Is-bilen har blandet kæmpe eskimoer med laksefileter

De nye ejere af Hjem-Is har proppet flere varer i bilerne og gør sig store planer for 2015. Men de er udfordret, siger en ekspert.

Foto: Rikke Madsen/Polfoto/Arkiv

Når lyden af den karakteristiske Hjem-Is-klokke fylder villaveje landet over, er det ikke længere kun et lokkende varsel om flødeis.

Brød, pølser, pizza, kyllingelår og laksefileter er blot nogle af de frostvarer, som Hjem-Is-bilen er lastet med, og det er langt fra slut med at fylde de blå isbiler med varer, som ikke har meget at gøre med is.

Det siger direktør i Hjem-Is, Frank Jørgensen Waller.

Siden fødevaregiganten Nestlé i december 2013 solgte Hjem-Is, der samtidig fusionerede med Viking-Is, har han sammen med sine partnere Tom Roth og Per Roth samt resten af medarbejderstaben i Hjem-Is haft travlt med at tilpasse forretningen, og det er ikke sket med et snuptag.

Hjem-Is-bilen er nærmest blevet et stykke dansk kultur. Den glæde, folk hører, når klokken ringer, er en del af vores berettigelse"

Frank Jørgensen Waller, direktør, Hjem-Is
"Vi har outsourcet al lagerkapacitet til en ekstern aktør og flyttet hovedkontoret fra Kolding til Aabenraa. Og ikke mindst har vi udvidet sortimentet i Hjem-Is-bilerne og igangsat en række initiativer, der igen skal gøre Hjem-Is til en sund forretning," siger Frank Jørgensen Waller.

Under Nestlés ejerskab var Hjem-Is tynget af flere store underskud – senest i 2013, da bundlinjen viste et minus på 95,9 mio. kr. – men det er nu vendt. 

Endnu mangler Hjem-Is’ regnskab for 2014 de sidste revisorstempler og er derfor ikke offentliggjort, men Frank Jørgensen Waller fortæller, at selskabets franchisetagere har omsat for 270 mio. kr., og der er sorte tal på bundlinjen.

De gode tider i isbranchen ligger ellers langt bagude. Sukkerafgifter og gebyrer har gjort det dyrt at producere og sælge is i Danmark, mener Frank Jørgensen Waller, og liberaliseringen af lukkeloven gjorde ondt, fordi Hjem-Is nu skal konkurrere med dagligvarebutikker, der holder længe åbent – også i weekenderne.

Vil levere dagligvarer til døren

På syngende sønderjysk konstaterer Hjem-Is-direktøren, at han ikke lader sig kue af de svære markedsvilkår. Han vil hellere fokusere på det positive:

"Vi har over 100.000 faste kunder og et unikt brand, som 94 pct. af danskerne kender. Vores biler kan nå ud til enhver husstand i Danmark inden for 24 timer, og vi tilbyder flødeis af høj kvalitet og i alle afskygninger. Det skal vi udnytte," siger Frank Jørgensen Waller.

Han ser en stigende tendens til, at danskerne ønsker dagligvarer leveret til døren, og derfor lancerer Hjem-Is efter sommeren en ny netbutik, der giver kunderne adgang til varer, man ikke ellers kan finde i Hjem-Is-bilen. Det endelige sortiment er ikke besluttet.

Enten vil Hjem-Is stå for netbutikken selv eller lave et samarbejde med en ekstern aktør, f.eks. en supermarkedskæde, og netbutikken bliver ikke den eneste store satsning i 2015.

Salget af is i sommermånederne skal forbedres, især når vejret er godt, og danskerne forlader villavejene for at slikke sol på stranden, så Hjem-Is vil opstille kioske ved et halvt hundrede strande.

Ingen af initiativerne kan dog ændre på, at den karakteristiske Hjem-Is-bil er grundstenen i forretningen. Sådan er det nu – og sådan vil det altid være.

"Hjem-Is-bilen er nærmest blevet et stykke dansk kultur. Den glæde, folk hører, når klokken ringer, er en del af vores berettigelse. Og selvom sortimentet i bilen er vokset, er bilen stadig den samme med alle de velkendte isklassikere," understreger Frank Jørgensen Waller, der drømmer om en årlig omsætning på 400 mio. kr. i 2018.

Forbrugerne skal ændre opfattelse

Hvis Hjem-Is skal have så stor succes med at blande flødeis og laksefileter, kræver det imidlertid, at danskernes opfattelse af Hjem-Is ændrer sig.

Det mener Flemming Birch, der er ekspert i forbruger- og detailtrends og direktør i konsulentfirmaet Birch & Birch.

Når jeg bliver vækket af Hjem-Is-bilen, tænker jeg ikke: Uh, jeg skal have en frysepizza"

Flemming Birch, detailekspert, Birch & Birch
"Når jeg bliver vækket af Hjem-Is-bilen, tænker jeg ikke: Uh, jeg skal have en frysepizza. Jeg tænker på is. Hjem-Is er nødt til at flytte vores bevidsthed og få os til at forbinde brandet med andet end is. Og det bliver ikke nemt," siger Flemming Birch.

Om Hjem-Is’ nye netbutik siger han, at levering kan blive en udfordring. Kunderne skal vide præcist, hvornår Hjem-Is-bilen triller ind foran deres matrikel, understreger Flemming Birch.

"Det handler om at gøre det nemt og bekvemt for folk, og de er jo nødt til at være hjemme, når Hjem-Is-bilen kommer. Det bliver lidt af en opgave at få logistikken til at fungere."

Hjem-Is på vej med 50 kiosker

Irmas netbutik har vokseværk

Leveringsfællesskaber på nettet vinder frem

Nemlig.coms bundlinje trukket ned i stort minus

Mere fra FødevareWatch

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

FødevareWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Seneste nyt fra Watch Medier