FødevareWatch

Minister og detailkæder klar med charter for fødevarer

Fødevareministeren og en række store detailkæder underskriver fælles charter, der forpligter butikker til at sætte flere sunde og lokale fødevarer på hylderne.

Foto: PR

En række dagligvarebutikker og fødevareminister Dan Jørgensen (S) har underskrevet et fælles charter, der forpligter butikkerne til bl.a. at gøre det nemmere at købe sundt, økologisk og produkter med højt niveau af dyrevelfærd, skriver Fødevareministeriet i en pressemeddelelse.

Underskriverne er Coop, Rema 1000, Dagrofa (bl.a. Superbest, Spar, Kiwi), Lidl og De Samvirkende Købmænd.

Charteret er kommet i hus, efter at Dan Jørgensen sidste år indledte en dialog med dagligvarekæderne i Danmark, der skal få dagligvarebutikkerne til at tage mere ansvar for danskernes madvaner.

"Jeg er glad for, at vi i Danmark har ambitiøse dagligvarebutikker, der viser, at de er villige til at tage ansvar for danskernes indkøbsvaner. Det er i sig selv en bedrift, at vi nu kan præsentere en fælles ambition, der skal gøre det nemmere for forbrugerne at træffe det sunde og bæredygtige valg," udtaler fødevareminister Dan Jørgensen i pressemeddelelsen.

Konkret indeholder charteret fem ambitioner, som parterne forpligter sig til at levere på et eller flere af. Det drejer sig om, at det skal være nemmere at vælge sundt, økologi, købe produkter med højt niveau af dyrevelfærd og købe specialprodukter og årstidens fødevarer. Desuden skal madspild nedbringes.

En gang årligt skal parterne melde tilbage til Fødevareministeriet om, hvilke initiativer de har igangsat for at indfri ambitionerne. De vil herefter blive offentliggjort på ministeriets hjemmeside.

Nu kommer EU's støttepakke til de danske svinebønder

Minister lover flere penge til bedre listeria-indsats

Forbrugerrådet jubler over enegang fra Dan J.

Mere fra FødevareWatch

Gorillas fyrer 300 ansatte – fremtid i Danmark er uvis

Hård konkurrence på ”last mile delivery”-markedet får tyske Gorillas til at skære til og sadle om. Fremover vil fokus være på Tyskland, Frankrig, Holland, Storbritannien og USA, mens fremtiden for den danske forretning hænger i en tynd tråd.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

FødevareWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Seneste nyt fra Watch Medier