FødevareWatch

Hyggestue skal redde den lokale brugs

Coop sender trecifret millionbeløb efter Dagli'Brugsen, og en del af pengene skal bruges på at indrette hyggelige fællesstuer i de mange små brugsforeninger. Stuerne skal sikre butikkernes overlevelse.

Dagli'Brugsen i Glud mellem Horsens og Juelsminde har i et par år haft café og fællesområde foran butikken. | Foto: Anders Brohus/Polfoto/arkiv

Investeringslystne Coop, der i den seneste tid har fået meget omtale i forbindelse med den milliardstore økosatsning, som skal få forbruget af økologiske varer op, investerer også tungt i fremtiden for nogle af koncernen mindre butikker i kæden DagliBrugsen.

Seneste koncept, der sparkes i gang 1. marts, er et bud på fremtidens butik, der lidt overraskende indeholder en "Dagli´Stue for kunderne, hvor de kan holde møder, bytte bøger og spise sammen," som Coop selv beskriver det i en meddelelse.

Konceptet præsenteres i Dagli'Brugsen i Brylle på Fyn, men ideen er led i en større Coop-plan om at førsøge at redde nogle af Danmarks små butikker, som trues af tilladelse til flere store butikker og fjernelsen af lukkeloven. En del butikker er i de senere år lukket, mens flere mindre byer er i fare for at miste sin sidste butik, skriver Coop.

Sammen med de selvstændige brugsforeninger er Coop parate til at investere op til 300 millioner kr. i Dagli'Brugsen over de kommende år.

”Vi vender på ny og moderne måde tilbage til vores rødder, hvor Brugsen er det lokale samlingspunkt, stedet hvor byen mødes og butikken, hvor man afsætter og køber sine lokalt producerede varer. Nye, moderne elementer som vi tilføjer, er convenience varer og coffee to go,” udtaler kædedirektør Jesper K. Andersen, Dagli'Brugsen om konceptet.

Kan bruges til medborgermøder og bogcafé

Dagli'Stuen er et lokale i forbindelse med butikken, der stilles til rådighed for butikkens kunder. Her skal de kunne mødes, ligesom foreninger kan holde møder og borgerne eksempelvis kan bytte bøger i lokalet.

”Vi tror – modsat mange eksperter – at tiden er rigtig. Mange har nået et mætningspunkt over for discount og det ensrettede og flere søger kvaliteten i det nære og lokale. Med vores nye koncept vil vi komme med et tidssvarende og attraktivt tilbud,” siger Jesper K. Andersen.

Udover Dagli'Stuen er der i Dagli'Brugsen kommet stor fokus på de lokale varer, som får en mere fremtrædende placering og kommer til at fylde markant mere end hidtil. Et større udvalg af kød samles med frugt & grønt og vin, og der etableres et nyt kioskområde med kaffe, sandwich, måltidsløsninger som for eksempel færdige salater, foruden de typiske kioskvarer som aviser, blade, spil og tobak mv. ved indgangen.

Hensigten er, at samtlige butikker over de kommende år skal bygges om til det nye koncept, hvis de første butikker bliver godt modtaget af kunderne.

Dagli'Brugsen består af 300 butikker med en samlet omsætning på omkring 8 milliarder kr.

Coop vil redde 300 butikker

Coop og bønder rammer plet med fødevare-projekt

Nyt Dagli'-koncept skal ensrette 371 butikker

Mere fra FødevareWatch

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

FødevareWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Seneste nyt fra Watch Medier