Virksomheder vægter troværdighed højere end kvalitet
De er vigtigere, at kunderne stoler på produktet, end at varen har en høj kvalitet.
Nogenlunde sådan lyder den opsigtsvækkende konklusion i en undersøgelse foretaget af Koncept Marketing og analysebureauet Enigma.
Undersøgelsen blev foretaget på den netop overståede Copenhagen Food Fair i Bella Centeret, hvor 70 fødevarevirksomheder blev bedt om at vælge mellem 10 ord, der var vigtigst for deres image.
Her valgte 29 pct. troværdighed, mens kvalitet og service fulgte efter med henholdsvis 16 og 10 pct. Undersøgelsen tager dog ikke højde for, at troværdighed og kvalitet kan tænkes at hænge sammen i forbrugernes øjne.
Virksomhederne blev desuden spurgt om deres arbejde med at markedsføre sig over for forbrugerne. Her svarede 42 pct., at de har et aktuelt behov for kundeundersøgelser, mens 27 pct. svarede, at de vil satse på strategisk markedsføring i det kommende år.
Anne Ellerup, professor i virksomhedskommunikation på AU, har tidligere påpeget over for FødevareWatch, at troværdighed spiller en særlig stor rolle for fødevarevirksomheder, fordi mad er et følsomt emne.
"Vi lever i et risikosamfund, og fødevarer er blevet et stadig større issue. Forbrugerne har et særligt emotionelt forhold til det, der puttes i munden, og det stiller stadig større krav til producenterne," sagde hun i forbindelse med en artikel om brugen af hæderspriser i forbindelse med strategisk kommunikation.
Det skal koste mere at sjuske med farlige fødevarer
Forbrugere har igen tillid til danske fødevarer
Salmonella-sag har ikke rystet Kurt Skare
Relaterede artikler:
Her er den største fødevaretrend i 2015
For abonnenter
Forbrugere har igen tillid til danske fødevarer
For abonnenter
Listeria-sagen førte til flere tilbagekaldelser
For abonnenter