En del af Watch Medier

FødevareWatchonsdag8. februar 2023

  • Søg
  • Log ind
  • Fødevarer
  • Drikkevarer
  • Detail
  • Fiskeri
  • Søg
  • Log ind
  • Seneste
  • Søg
  • Log ind
  • Fødevarer
  • Drikkevarer
  • Detail
  • Fiskeri
  • Servering
  • Foodservice
  • International
25.02.2015kl. 14.13

Virksomheder vægter troværdighed højere end kvalitet

Fødevarevirksomheder vil hellere opfattes som troværdige end kvalitetsbevidste, viser rundspørge.
Fødevarevirksomhederne vil gerne fremstå som troværdige i forbrugernes øjne. | Foto: Sofia Busk/Polfoto/Arkiv
Fødevarevirksomhederne vil gerne fremstå som troværdige i forbrugernes øjne. | Foto: Sofia Busk/Polfoto/Arkiv
af NIKLAS KRIGSLUND

De er vigtigere, at kunderne stoler på produktet, end at varen har en høj kvalitet.

Nogenlunde sådan lyder den opsigtsvækkende konklusion i en undersøgelse foretaget af Koncept Marketing og analysebureauet Enigma.

Undersøgelsen blev foretaget på den netop overståede Copenhagen Food Fair i Bella Centeret, hvor 70 fødevarevirksomheder blev bedt om at vælge mellem 10 ord, der var vigtigst for deres image.

Her valgte 29 pct. troværdighed, mens kvalitet og service fulgte efter med henholdsvis 16 og 10 pct. Undersøgelsen tager dog ikke højde for, at troværdighed og kvalitet kan tænkes at hænge sammen i forbrugernes øjne.

Virksomhederne blev desuden spurgt om deres arbejde med at markedsføre sig over for forbrugerne. Her svarede 42 pct., at de har et aktuelt behov for kundeundersøgelser, mens 27 pct. svarede, at de vil satse på strategisk markedsføring i det kommende år.

Anne Ellerup, professor i virksomhedskommunikation på AU, har tidligere påpeget over for FødevareWatch, at troværdighed spiller en særlig stor rolle for fødevarevirksomheder, fordi mad er et følsomt emne.

"Vi lever i et risikosamfund, og fødevarer er blevet et stadig større issue. Forbrugerne har et særligt emotionelt forhold til det, der puttes i munden, og det stiller stadig større krav til producenterne," sagde hun i forbindelse med en artikel om brugen af hæderspriser i forbindelse med strategisk kommunikation.

Det skal koste mere at sjuske med farlige fødevarer

Forbrugere har igen tillid til danske fødevarer

Salmonella-sag har ikke rystet Kurt Skare

Listeria-sagen førte til flere tilbagekaldelser

Jørn A. Rullepølser kræver erstatning

Relaterede artikler:

  • Foto: Peter Hove Olesen/Polfoto/Arkiv

    Her er den største fødevaretrend i 2015

    For abonnenter

  • Foto: Thomas Priskorn/ JP

    Forbrugere har igen tillid til danske fødevarer

    For abonnenter

  • Foto: Peter Klint/Polfoto/Arkiv

    Listeria-sagen førte til flere tilbagekaldelser

    For abonnenter

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Alfred Josefsen var direktør i Irma fra 1999 til 2012. | Foto: Joachim Adrian
Detail

Tidligere Irma-direktør opgiver forsøg på at redde Irma

Ifølge Alfred Josefsen har Coop ikke ”ønsket at medvirke til Irmas overlevelse”, og derfor opgiver han at redde dagligvarekæden. (Opdateret.)
  • Virksomhedsmægler ser få potentielle købere til Irma
  • Stine Bosse genopstiller ikke til Coops bestyrelse
Foto: Casper Dalhoff/JP/Ritzau Scanpix.
Fødevarer

Thise: ”Det er ikke blevet mere sjovt at sælge økomælk de seneste måneder"

For abonnenter

Foto: Torben Salomonsen
Detail

Detailkæder ser frem til samarbejde med ny ejer af Skares pålægsfabrikker

For abonnenter

Foto: Pr
Drikkevarer

Jacobsen sender ny IPA-variant på markedet

For abonnenter

Foto: Pr
FodevareWatch

Valsemøllen lancerer bageserie i mindre pakninger

For abonnenter

Foto: Coop
Detail

Direktør: Derfor bliver Coop det fælles brand

Læs også

Foto: Gorm Olesen
Fødevarer

Penge fra salg af pålægsfabrikker kan havne flere steder

Mængden af gensidige hæftelser og interne mellemregninger er endnu ikke afklaret for kuratorer, der til gengæld har sendt ledelsen hjem.

For abonnenter

Foto: Torben Salomonsen
Detail

Detailkæder ser frem til samarbejde med ny ejer af Skares pålægsfabrikker

Udmeldingen om, at konkurrenten Delika Food Group vil købe Skare Food og Defco-pålægsfabrikkerne, bliver positivt modtaget hos kunderne i detailleddet.

For abonnenter

Foto: Casper Dalhoff/JP/Ritzau Scanpix.
Fødevarer

Thise: ”Det er ikke blevet mere sjovt at sælge økomælk de seneste måneder"

2023 tegner sig til at blive endnu et udfordrende år for økologiske mejerier som Thise. Mejeridirektør ser flere positive takter, men forventer langtfra høje vækstrater.

For abonnenter

Job

  • Produktionsteknisk Inspektør til Tican i Brørup

  • Adm. Direktør til SEGES Innovation p/s

  • Selvkørende og erfaren Supply Chain Planner søges til international FMCG-virksomhed

Se flere jobs

Seneste nyt

  • Valsemøllen lancerer bageserie i mindre pakninger – 16.02
  • Jacobsen sender ny IPA-variant på markedet – 15.26
  • Tidligere Irma-direktør opgiver forsøg på at redde Irma – 15.09
  • Taco Bell-ejer taber højde i formarkedet trods stærk årsafslutning – 14.26
  • Tuborg sender velprøvet øko-version på gaden – 14.21
  • Direktør: Derfor bliver Coop det fælles brand – 13.38
  • Nestlé varsler yderligere prisstigninger i 2023 – 13.00
  • Thise: ”Det er ikke blevet mere sjovt at sælge økomælk de seneste måneder" – 12.01
  • Virksomhedsmægler ser få potentielle købere til Irma – 11.34
  • Detailkæder ser frem til samarbejde med ny ejer af Skares pålægsfabrikker – 11.00
  • Novozymes: Novo Holdings køber aktier for 66 millioner – 10.43
  • Carlsberg undlader nyt aktietilbagekøb for at købe partner ud i Indien – 10.34
  • Lille fald i indtjeningen hos Sveriges største dagligvarekoncern – 10.33
  • Dansk lakseopdræt udsteder aktier for trecifret millionbeløb – 10.06
  • Frellsen fortsætter stime med tocifrede millionoverskud – men tynges af prispres – 09.50
Flere nyheder

Job

  • Produktionsteknisk Inspektør til Tican i Brørup

  • Adm. Direktør til SEGES Innovation p/s

  • Selvkørende og erfaren Supply Chain Planner søges til international FMCG-virksomhed

Se flere jobs

Watch Job

  • Erfaren fuldmægtig eller advokat med interesse for danske og internationale virksomheder

  • Business Analyst

  • Endpoint Management Administrator

  • Jurister søges til Corporate Legal i Danmarks Eksport & Investeringsfond

  • Legal Counsel til Danmarks Eksport & Investeringsfond (EIFO)

Se flere jobs

Kolofon

FødevareWatch
Søg

Sektioner

  • Fødevarer
  • Drikkevarer
  • Detail
  • Fiskeri
  • Servering
  • Foodservice
  • International
  • Sitemap
  • RSS feeds

Redaktør

Stine Skriver

stine.skriver@fwatch.dk

Tlf.: +45 3330 8424

  • Om FødevareWatch

Ansv. chefredaktør

Anders Heering

Udgiver

JP/Politikens Hus A/S

Annonceafdeling

annoncering@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7443

Annoncering

Jobannoncering

job@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7443

Job

Abonnement

Prøv FødevareWatch gratis eller få tilbud på et abonnement, der passer til lige netop dig eller din virksomhed.

fodevarewatch@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7443

Læs mere om abonnement her

Adresse

FødevareWatch

Rådhuspladsen 37

1785 København V

Tlf.: +45 3330 8388

Retningslinjer

  • Persondatapolitik

Copyright © FødevareWatch — Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret

Microsoft er i gang med at udfase Internet Explorer – det er vi derfor også.
Vi anbefaler en af følgende browsere for en bedre oplevelse. Klik på et af ikonerne for at downloade en ny browser.

Med venlig hilsen,
FødevareWatch

Google ChromeMozilla FirefoxMicrosoft Edge