FødevareWatch

7-Eleven vil sikre overskud med sunde måltider

7-Eleven udvider forretningen med et sats på sund mad. Liberalisering af lukkeloven tvinger kæden til at udvide sit forretningsområde.

Over en 7-årig periode har den døgnåbne kæde 7-Eleven øget sit udvalg af friske fødevarer, og den tendens skal fortsætte. Det skriver Berlingske.

Efter lukkelovens liberalisering kan kæden ikke længere satse på at have de nattesultne kunder for sig selv, og derfor er der brug for en nytænkning af kædens sortiment.

For te år siden kom 15 pct. af omsætningen i kæden fra varegrupper som mad, bageri og varme og kolde drikke, altså friske varer. I dag kommer omkring 50 pct. af omsætningen derfra, og den danske direktør Jesper Østergaard forventer, at op mod 70 pct. skal hentes ad den dør fremover.

”Vi kan ikke differentiere os på en halv liter cola. Det store fokus på mad er den eneste rigtige vej for os at gå. Det er der, vi kan gøre det bedre en vores konkurrenter. Her kan dagligvarebutikkerne ikke hamle op med os,” siger han til avisen.

Særligt lette aftensmadsløsninger vil kæden forsøge at levere.

For første gang i 7-Elevens 22-årige historie kunne Jesper Østergaard i sidste uge præsentere et regnskab med overskud før skat. Siden direktøren i 2006 satte sig for bordenden i convenience-kæden er antallet af 7-Eleven butikker i Danmark vokset fra 60 til tæt på 200 butikker i dag.

7-Eleven ejes af Reitangruppen som blandt andet også ejer discount-kæden Rema 1000.

7-Eleven midt i krydsild: tvunget til at drosle ned på pizza og pølser

Hanegal breder vingerne ud

Relaterede

Seneste nyt

Fødevarejob

Se flere

Se flere

Seneste nyt fra Watch Medier